blog

Knihy, které musíte znát: Branding & Malý princ

30.09. 2014

Už mnohokrát jsem říkal, napsal a vysvětloval. Že značky jsou jak lidé. Stavím na této premise, jakkoli se někomu nemusí líbit. Kdo chce rozumět značkám, rozvíjet je, měl by začít od porozumění sebe sama, lidí. Ne náhodou je tolik populární nástroj archetypů, ale co je to jiného než lidské příběhy (resp. schemata) ve světě businessu?! Poměrně rozsáhle jsem se nechal unést při hledání značkové inspirace ve světě komiksových hrdinů. Ten svět je plný skvělých příběhů, ve kterých si řada značek může najít potřebnou strukturu. A dost možná ji najde užitečněji, než v těch profláknutých nástrojích.

Jenže takových inspirací je kolem nás fůra. Snad proto, že mě můj táta (tolik jsem ti vděčný) od velmi útlého věku tlačil do čtení, nosím si v hlavě stovky úžasných příběhů. Beletrii čtu mimochodem pořád a nikdy nepřestanu.
A tak se dnes podíváme na branding (zase) úplně jinými očima. Očima pilota. Ano, užasný Malý princ je skvělý příběh. Skvělá pohádka, a stejně skvělá sonda do lidské rasy. Tedy — viz výše — sonda do světa značek. Ready?

Četli jste? Nečetli? Tak či tak, přečtete si ji, je to hned. Tentokrát ale čtěte očima své značky. Pozorujte, přemýšlejte. A předesílám: nečekejte rozbor celé knihy, ukážu vám několik inspirací, ať taky něco zbyde na vás.

Hned ze začátku se seznamte se značkou pečující.

Malý princ nade vše miluje svoji růži. Tolik se o ni bojí! Chrání ji. Toleruje všechny její vrtochy. Představte si stav, kdy byste si uvědomili, že vaše značka se chová jako Malý princ ke své růži. Přemýšlejte. Co všechno by to znamenalo? Opravdu myslíte na své okolí víc než na sebe sama? Pečujete? Nezištně milujete? Ano, podobnou strukturu najdete v Hrdina nebo psanec, ale přivřete oči, vidíte se? Vidíte svoje zákazníky jako svoje růže?

Čtěte také  Kde zrovna jsem: Všední život jako něco mimořádného

Možná vám ale bude bližší Král z jedné z Malým princem navštívených planet.

Král, který je skvělý v tom, že vládne. Malý princ vám však ukáže spíše nebezpečí takového vladaře, protože místního krále sice poslouchá všechno, dokonce i slunce, ale… Přečtěte si, jak to bylo. Zkrátka pozor. Když jste na vrcholu, je tak složité nepřestat sledovat kontext, kontext dole. Může se vám stát, že pro samé kralování zapomenete komu a k čemu jste kralovali, zapomenete své moci využívat. A to se děje spoustě značek.

I na další planetě najdete extrémní strukturu, strukturu vědátora, vědce — kartografa.

Kartografa, který nikdy nikde nebyl. Jak to? No protože to je přeci práce průzkumníků! Nepřipomíná vám to některé značky? Pro samou expertnost opomíjí samotnou podstatu svého podnikání, bytí. Je vaše značka expertní? Blahopřeju! A je vaše značka ruku v ruce užitečná? Tleskám! Ve své expertnosti je tak lákavé se uzavřít. Stává se to lidem i značkám. Kdo nechápe, co děláme, je idiot! Ach, nebudu kázat, ale svět je zkrátka někde jinde, hm?

Nemůžu nezmínit businessmana.

To tu musí být! Malému princi se (marně) pokoušel vysvětlit, že jeho práce je přepočítávat SVOJE hvězdy. Ano, on vlastní hvězdy, protože si o ně první řekl. Je to boháč! Rozhlédněte se kolem sebe, tolik značek jsem už dávno přestal chápat. Tolik značek se už chová jako Princův businessman. Už jenom počítají, vše mají jisté. Rozšiřují, inovují, zlepšují… ano, ano. Ale především počítají. Je ǔžasně zajímavá zkušenost pracovat pro (některé) globální značky s pestrým kapitálem, s kapitálem na burze. Co je dobře nebo špatně přestanete rozumět.

A poslední příklad? No my lidé!

Malý princ z nás byl zoufalý. Víte, já se mu moc nedivím, asi proto ho mám tak rád. Ale to sem nepatří. Princ nemohl pochopit, že lidi jen jezdí, tam. A zpět. Znovu a znovu. Bez účelu, bez příčiny. Bez radosti. Tolik značek kolem postrádá radost z bytí! Ach, já vím, doba je zlá. Je to těžké. Vím to! Ale bez vědomí účelu je to ještě těžší! Pan Adler tomu věnoval spoustu úsilí, aby to prokázal. Pracujte na zvědomění své učelnosti! Že vám to zní nesmyslně? Chápu. A třeba právě Malý princ vám pomůže v tomto (opravdu nelehkém) úsilí.

Čtěte také  Jakub Stanjura: Gaslighting se může projevovat i nepatrnými, přesto děsivými drobnostmi

A co baoaby? Liška? Had? Najdete i u nich inspirace pro vaši značku? Krmte se příběhy, krmte svoji značku. Nebudete litovat. A jsem přesvědčený, že své značce tím prospějete víc, než četbou dalšího zaručeného trháku, jak z nuly vybudovat super brand. Brzy přidám inspirace další, nechte se překvapit. A čtěte, mindless?

 

 

Autor je specialista na budování značek. Článek byl původně publikován na BrandABCD.
Zdroj obrázků: internet