RECENZE: Marco, pátý případ oddělení Q

4.09. 2015

Jussi Adler-Olsen je velmi známý spisovatel hlavně díky nakladatelství Host, u kterého vychází jeho krimiromány. Marco je již pátý případ oddělení Q, ale vůbec nevadí, pokud knihy ze série budete číst na přeskáčku. Nenavazují na sebe a každá kniha je o něčem jiném, shodují se jen hlavní vyšetřovatelé.

adler olsen

Kniha se jmenuje podle patnáctiletého Marca, který by si přál chodit do školy, vzdělávat se a vést normální rodinný život. Marco ale žije s ostatními puberťáky v gangu, v jehož vedení stojí jeho strýc Zola, který není zrovna ten nejhodnější. Gang má za úkol žebrat na ulicích a poté se vrátit a všechno odevzdat. Zola by každopádně udělal úplně všechno, aby “jeho” děcka vyžebrala co nejvíc, a to dokonce i někoho zmrzačit. Když se Marco dozví, že by další objetí měl být on, sebere všechnu odvahu a uteče.

Teprve až na útěku se dozvídá, že se gang podílí na mnohem horších věcech. Do celého případu se ještě zamotávají kriminalisté Carl Morck, Asad a Rose. Děj příběhu se ale neodehrává jen v Dánsku, ale zapeklitost celého vyšetřování čtenáře zavede až do afrického pralesa.

V Marcovi se střetávají problémy dnešní doby. Prvním z nich je korupce v politice, která je čtenáři podaná celkem složitě, ale kapitoly, jež se věnují hlavnímu chlapci, vše nahrazují a člověk má možnost si chvíli od ministerských problémů odpočinout. Druhý problém představují nelegální imigranti a s tím spojená i zlodějna.

Celá kniha je psána z třetího pohledu, takže se v každé kapitole může autor věnovat někomu jinému. Charaktery jsou velmi dobře popsané a uvěřitelné přesně tak, jak jsou fanoušci Adlera-Olsena zvyklí. Na začátku může celý příběh působit zmateně, protože se vše motá kolem projektu v Africe, ale po pár stránkách se čtenář nemá problém zorientovat, i když se v Marcovi nevyskytuje zrovna málo postav.

Do sebemenších detailů vypracovaný děj, správné napětí a gradace nejen na konci knihy, čtivý styl, i přes svou tloušťku rychle ubíhající příběh, to vše a ještě víc může Marco nabídnout. Adler-Olsen patří mezi velmi známé severské spisovatele a už brzy se čeští čtenáři dočkají dalšího pokračování oddělení Q s názvem Nesmírný. Vydání je naplánované na říjen.

Hodnocení: 90%

Autor recenze: Lenka Srolová z blogu imoox.blogspot.cz