blog

#kniznimlsani: 5 ingrediencí – Pro snadná a rychlá jídla

Středa 3. ledna 2018 12:39
St 3.01. 2018 12:39
5 minut čtení 5

První recenze v letošním roce v našem Knižním mlsání bude patřit novince Jamieho Olivera. Jak vidí jeho nejnovější knihu velká fanynka Jamieho kulinářského umění, naše recenzentka Kamila z blogu Tvoříme domov? Odpověď najdete níže ;)

 

Na světě je pár jistot. Jednou z nich je to, že Vánoce přijdou každý prosinec zas a znovu. Tou druhou, že kulinární génius Jamie Oliver vydá každoročně novou kuchařku (už téměř neuvěřitelných dvacet let). A co víc, každá jeho nová kniha bude ještě lepší, než kterákoliv předchozí. Stoprocentně to platí o té poslední – 5 ingrediencí. Britskou královnou oceněnému kuchaři bylo často vytýkáno, že jeho recepty jsou drahé a seznam použitých surovin závratně dlouhý. Jak už jste ale asi z názvu pochopili, tohle vás v posledním kousku vážně nečeká.

Kniha je tak jednoduchá, jak jen může být. Recepty neobsahují žádnou předmluvu, jen samotný seznam surovin (který je navíc po jednotlivých složkách krásně nafocený) a návod. Jamieho minulé kuchařky byly zaměřené na rychlé vaření, ta aktuální to má maličko jinak. V první řadě jsou recepty snadné. V té druhé kladou důraz na prvotřídní suroviny a čisté chutě. No a v té třetí jsou při tom všem navíc opravdu rychlé na přípravu. Nenechte se však zmást – příprava a samotné vaření jsou odlišné pojmy a vy tak v knize najdete jídla, s nimiž u kuchyňské linky strávíte doslova pár minut, ale zároveň se mohou dalších několik hodin vařit. O práci se za vás v takových případech postará trouba nebo varná deska.

Kapitoly jsou opět přehledně rozděleny na Jamieho klasická témata:

  • SALÁTY – kde najdete recepty na neotřelá malá jídla ať již s využitím pouze zeleniny, ale také masa (například kachního),
  • ITALSKÉ TĚSTOVINY – oblast, jež je kuchaři velmi blízká, jsem si osobně překřtila na „čvtrhodinovky“, protože maximálně takovou dobu s jejich vařením strávíte,
  • VEJCE – po tom, co vejce přestala být strašákem pro lidské zdraví, na ně můžete najít spoustu originálních receptů, v případě téhle kapitoly si budete chtít připravovat slanou snídani každý den,
  • KUŘE – žádná kuřecí prsa na sto způsobů, ale opravdu zajímavé tipy na to, jak zužitkovat kuře celé a v tolika neotřelých variantách, že vám bude přecházet zrak,
  • RYBY – naše velká česká slabina už pro vás nebude krokem do neznámých vod – mořské plody, ryby známé i podivné, a to vše navíc v opravdu lákavé formě (a jako bonus – vše připravíte i uvaříte do půl hodinky),
  • ZELENINA – ne, že by tomu v ostatních kapitolách bylo jinak, ale tahle, víc, než všechny ostatní, hýří tolika barvami, až nechápu, že zelenina je pro mnoho lidí strašákem. Budete totiž chtít sníst všechno!
  • HOVĚZÍ – velký prostor zde dostávají různé steaky, nicméně i méně kvalitní druhy masa zazáří v dlouho vařených pokrmech plných chuti,
  • VEPŘOVÉ – maso z téhle kapitoly budete mlít, opékat, flambovat nebo třeba jíst ve formě hotových klobásek – to je slušný výčet, ne?
  • JEHNĚČÍ – konečně i opomíjené jehněčí dostává stále větší prostor. Jamie pro vás připravil recepty, díky nimž se v kuchyni nemusíte bát experimentovat – rozhodně totiž rozšíříte svůj kuchyňský repertoár.
  • RÝŽE & NUDLE – Asie, Itálie a mix mezi tím vším, především však velká spousta bylinek a koření, to vše ve prospěch perfektně dotažených jídel, k nimž se budete rádi a často vracet,
  • SLADKOSTI – zkoušeli jste někdy péct z pěti surovin? Při výčtu surovin u běžně známých receptů končíte někde u cukru nebo másla, že? No…slibuju vám, že právě tahle kapitola vás vyvede ze sladkého omylu.

Jak už je u Jamieho zvykem, i tuhle kuchařku připravoval se svým nutričním týmem. Většina receptů je tak víceméně zdravá a pro tělo přínosná (vyjma sladkého, to je jasné). U každého z nich tak najdete obsah živin i kalorií na jednotlivé porce. Jak už jsem psala výše, při tak malém počtu surovin je kladen důraz na co nejvyšší kvalitu. Na konci knihy si můžete přečíst spoustu informací o vyváženém stravování.

Nedostatek denního světla mi bohužel nedovolil dokumentaci těch jídel, která jsem s nadšením podle kuchařky vařila. Vyzkoušet však rozhodně musíte vepřovou panenku s cizrnou, objevíte díky ní pro vás možná nepříliš známou surovinu, jež v obchodech často míjíte – mangold. A takový salát s uzenou makrelou je přesně tak dobrý, jak slibuje barevná fotka. Mimochodem – těch ke knize bylo nafoceno kolem dvou tisíc. Jak jinak než rukou a digitálem Jamieho dvorního fotografa Davida Loftuse.

Jednu záludnost ale kniha má. Ještě, než jsem jí stihla prolistovat, mě napadlo, jak je možné vytvořit tolik receptů s tak málo surovinami. Když totiž začnete počítat: sůl, pepř, olej, jste záhy na třech a nic jiného k nim nemáte. Hned v úvodu však Jamie vysvětluje, že právě tyto tři věci, společně ještě s vinným octem patří do základní výbavy každého kuchaře a proto na ně prostě neupozorňuje, najdete je až v jednotlivých postupech. Buďte na to připraveni. Ještě bych zmínila, že jako ingredience je bráno například hotové těsto, kari pasta nebo různé hotové omáčky, které běžně najdete na pultech supermarketů. Opět se tím vracíme k jejich kvalitě.

Nevím, jestli to zmínit, ale kuchařek od člověka, který mě k vaření přivedl, mám opravdu hodně (je to nemoc!). Díky tomu však vidím, že i někdo, kdo trendy nesleduje, ale udává, se neustále posouvá dál a zlepšuje se v tom, co dělá. Spatřit můžete opravdovou vášeň a nadšení nejen pro samotné vaření, ale i prostor, který věnuje v knihách své rodině.

Jana Benešová

Community Specialist

Jana se v Martinusu stará o to, aby naši zákazníci a fanoušci byli jako v bavlnce. Krom toho ráda fotí, nejčastěji ji najdete schovanou v nějaké kavárně a všechny kolem sebe v jednom kuse nutí, aby si přečetli Malý život a neapolskou tetralogii.

Příspěvky autora

Náš Instagram