blog

Knižní dárky: Komerce, emoce, ale hlavně tradice

Věděli jste, že knihy byly jedněmi z prvních komerčních dárků, které si lidé začali dávat k Vánocům? Ještě před knihami bylo běžné dárky vyrábět, nikoli kupovat. Znamená to tedy, že darovat knihy je opovržlivě komerční? My si myslíme pravý opak. 

bookbokeh

Na začátku 19. století vypadaly vánoční dárky docela jinak než dnes. Jednalo se o věci vyrobené přímo pro obdarovaného, a to velmi často vlastnoručně. Ostatně sériová výroba dnešních rozměrů byla hudbou daleké budoucnosti. Dárky tedy byly unikátními předměty, které vyjadřovaly vztah mezi dárcem a obdarovaným, a ne něčím, co vyberete v z nabídky obchodů.

Prvním zbožím, které bylo prezentováno jako vhodný vánoční dárek, se staly právě knihy. Vydavatelé knih dostali nápad – začali vydávat takzvané dárkové knihy, obvykle antologie povídek, poezie, esejí a ilustrací. Obsah se měnil podle cílové skupiny, existovaly dárkové knihy pro kluky, pro holky, pro mladé muže, matky, dokonce i pro různé náboženské a politické skupiny, třeba odpůrce otrokářství. Vydavatelé těchto knih ze začátku bojovali s nedůvěrou zákazníků, pro které byl dárek, který obdrží i spousta dalších lidí, něco neslýchaného. Proto tyto knihy obsahovaly na první straně speciální, často ozdobně ohraničené a natištěné místo pro věnování – kým, komu a proč je kniha darována.

Speciální místo pro věnování už knihy nemají (i když v předsádce je pořád na podpisy nebo vzkazy místa dost). Zůstaly však nejoblíbenějším vánočním dárkem. Knihy jsou totiž celkem snadno k dostání, málokoho urazí nebo zklamou a zároveň jich vychází tak široká škála, že mohou přesně odpovídat vkusu obdarovaného či obdarované. Kombinují tedy osobní a promyšlený přístup s relativně malou námahou takový dárek pořídit.

Znamená to snad, že je na darování knih něco špatného, že jsou to snad dárky málo osobní a procítěné? Ale vůbec ne! Sehnat, najít, objevit tu opravdu unikátní knihu, která obdarované překvapí a ze které budou skákat radostí a říkat si, že je opravdu znáte a záleží vám na nich, to je kumšt. A díky široké nabídce titulů a také díky antikvariátům není takový kumšt neosvojitelný. Stačí svého knihomola nebo knihomolku poslouchat 🙂

Čtěte také  Knihomolové z Martinusu na Prague Pride

Pokud jste ale největším knihomolem či knihomolkou v okolí vy, není nic jednoduššího než v době Vánoc z příbuzných a přátel zkoušet milovníky knih udělat. Každý má nějakou zálibu, koníček, oblíbená místa, epochy, poetiku… A skoro na každou takovou libůstku se dá napasovat nějaká ta knížka

Že tedy knihy stojí za komercionalizací Vánoc a obdarovávání a stále k ní přispívají? My bychom to neviděli tak negativně 🙂 Přijde nám naopak, že knihy jsou jedním z mála dárků, který dokáže skvěle a hluboce vyjádřit vztah k tomu, komu ho dáváme. Nemyslíme si, že existuje něco jako zbytečný příběh, zbytečná fakta, zbytečná poetika. Knihy prostě mají své místo na slunci a každá se pro někoho může stát tou nejlepší, jakou kdy četl. To, že jsou v hmatatelné podobě a je potřeba je koupit, je přijatelnou obětí za jejich sílu a radost, kterou mohou způsobit. Čím více sečtělých lidí, tím hezčí svět, však to znáte… 🙂

Podle článku ze serveru Lit Hub.