blog

Šílenství v nás

12.02. 2013

Jaroslav Havlíček patří beze sporu mezi zajímavé autory prozaické tvorby první republiky, ovšem v dnešní době už začal být bohužel zapomínán. Proto považuji za velice dobrý počin, že nakladatelství XYZ vydalo první svazek jeho sebraných spisů, v němž je jedna z jeho stěžejních próz, román Neviditelný.

Román s hluboce psychologickými rysy podává na příběhu rozkladu jednoho významného podnikatelského rodu obraz rozkladu společnosti, v níž se střetávají chladní, ambiciózní a pragmatičtí jedinci s lidmi nepraktickými, přehnaně emotivními, ba neschopnými žít. Sledujeme prokalkulovanou cestu hlavního hrdiny Petra Švajcara za štěstím, bohatstvím a uznáním, ale zároveň za tragickým osudem a životním krachem.

Jeho bilance na počátku a na konci knihy, která rámuje samotné vyprávění, otevírá prostor pro posouzení, kde vlastně je v životě chyba, jakými cestami může a nemůže člověk chtít dosáhnout štěstí, co to je egoismus a jak ničí okolí člověka a kde končí a začíná zlo a dobro.

Hlavní hrdina Petr Švajcar rozhodně není kladný, od začátku se sám posuzuje jako chladný, egoistický, nesmlouvavý a nadmíru ctižádostivý, ovšem při poznání jeho dětství lze leccos z jeho života pochopit. Na druhou stranu jeho neustálé sebeobviňování vede k určité katarzi, čtenář si postupně uvědomuje, že „kladné“ postavy příběhu, které hrdina chce zneužít pro své cíle, hrdinou semelou a že nejsou o nic lepší než on. Rodové zatížení rodiny, do níž se Petr Švajcar přižení, tak vyznívá dvoustranně – jsou opravdu šílení ti, co v knize zešílí, nebo jsou šílení i ti „zdraví“? Kontrapól Petra Švajcara je zjevně bláznivý strýc Cyril, který představuje v knize prototyp šílenství, to iracionální, manipulátora manipulujícího jiným způsobem než Petr. Zatímco ten se snaží dosáhnout svého štěstí výhodným sňatkem s továrníkovou dcerou a usilovnou prací, Cyril svého štěstí dosáhl tím, že celá rodina Hajnů přistupuje pod nátlakem pratety, velké matky rodiny, na jeho hru, že je neviditelný.

Čtěte také  Píseň L.: Nádherný příběh ze stínu lesa

Neviditelnost a šílenství představují iracionální rovinu knihy, která vede čtenáře k přemýšlení, kde je skutečně hranice šílenství. I když se zatížení projevuje pouze u některých členů rodiny, nesou si ho v sobě i ostatní členové, služebnictvo, ba v určité míře mu podléhá i samotný racionální Petr Švajcar.

Ne nadarmo se pradědeček smál, tam nahoře, na půdě, mezi veteší, když jsem si před svatbou zahorlil o budoucnosti. On dobře věděl, znal ponurého vozku. A přece ho přede mnou tajili. Jak se starý Hajn snažil, aby zčachroval rodinné tajemství, servírované na talíři seznamovací večeře! Biji se v prsa a tvrdím: Byl jsem varován špatně!

V touze po dosažení svého cíle Petr přehlíží varovné signály, sám se postupně oslabuje neschopností postavit se čelem hajnovským problémům a rodinným zvyklostem, ba postupně (přes několik důrazných činů) se jim vyhýbá a neřešená situace potom plodí další a další zlo. On sám je vmanipulován do určité role, je mu vsugerováno, že je původcem všeho zla – a stejně tak na něj začíná pohlížet celé maloměsto Jesenice, pro které je typickým přivandrovalcem.

Rod Hajnů je proklet a prokleta je i nástupnická švajcarovská generace – syn Peťa, naděje Petra Švajcara, končí po nemoci s mentálním postižením. Tím je završeno prokletí, které si Hajnové nesou po několik generací.

Ne nadarmo se i film, který byl podle knihy natočen koncem osmdesátých let a který je v současnosti rovněž pozapomenut, jmenuje Prokletí rodu Hajnů

 

Neviditelný

Jaroslav Havlíček  ·  Vydavatelství: XYZ, 2012

Neviditelný představuje jednu z nejvýznamnějších knih Jaroslava Havlíčka, předního autora psychologické prózy 30. a 40. let minulého století. Havlíčkova vyprávění se charakteristicky odehrávají v prostředí maloměsta přelomu 19. a 20. století a sledují psychologii rodinných a partnerských vztahů na pozadí proměny místní, mnohdy „zpráchnivělé“ morálky. Na cestě za štěstím hlavního hrdiny Petra zamíchá kartami postava Neviditelného. Jak velký podíl na neštěstí má však jeho touha po moci a bohatství?

 

Čtěte také  Kdo ví: Autofikce, která bolí, ale nemůžete ji přestat číst

KNIHU SI MŮŽETE ZAKOUPIT ZDE.