Přichází Spasitel a míří na Vás
Poté, co odhalil spiknutí v řadách policie a konečně pomstil smrt své kolegyně Ellen Gjeltenové, řeší Harry Hole svůj další případ. Jsou Vánoce, v Oslu mrzne a Armáda spásy rozdává polévku. Uprostřed davu lidí číhá nájemný vrah, aby přesně zamířil. Voják Armády Robert Karlsen padá k zemi. Střelec nepozorovaně mizí. Na náměstí plném lidí nikdo nic neviděl, zabijáka během charitativního koncertu nikdo nezpozoroval, kamery ho nezachytily. Lhostejnost společnosti pokročila.
Norský spisovatel Jo Nesb? se stal v České republice populárním díky svým předchozím románům Nemesis a Pentagram (oba Kniha Zlín 2011). Bohužel se je nakladatelství rozhodlo představovat čtenářské obci až od čtvrtého pokračování celé série. Dva z předchozích dílů již předtím vydalo nakladatelství MOBA, šlo ovšem o nepovedené překlady z němčiny, které českého čtenáře neoslovily. Současné překlady jsou již z norštiny, vystihují severskou drsnost a Nesb?ho poetiku.
U titulu jen zamrzí, že do České republiky přichází bestseller, který západní čtenář zná už několik let. Navíc existují ještě další čtyři pokračování, následující román Sněhulák se chystá natáčet Martin Scorsese. Knihu Zlín lze pochválit za to, že s překlady přichází rychle za sebou a že má v plánu vydat postupně všechny díly. Možná se pak dočkáme dárkových balení, jako tomu je u Larssonových románů. To, že nakladatelství nepostupovalo při vydání knih chronologicky, je trochu na škodu.
Nic to však nemění na kvalitě detektivního příběhu, Nesb? je dobrý řemeslník. Dokáže připravit příběh, kterému věříte. Děj se odehrává v atraktivních kulisách Osla, z nichž na vás dýchá mráz. Ten vnímáme i mezi lidmi. Hlavní vyšetřovatel je sám, protože se svými démony nedokáže žít s milovanou ženou Rachel. Snaží se přežít a svého spasitele držet u ledu. Přesto si však jako jiní alkoholici nevěří. Profil Harryho Holea, atypického detektiva, je možná důležitější než příběh sám. Ukazuje druhý rozměr knihy – portrét člověka zmítaného závislostí, které se nelze zbavit. Nesb? tím rovněž navazuje na jiné velké autory detektivek, zmiňme především Raymonda Chandlera. Zároveň je Harry Hole typ romantického hrdiny, muž pronásledovaný vášněmi, tajemný, přesto však pevného charakteru. Je jasné, že tím získá velké sympatie u ženských čtenářek. Muži naopak ocení akční scény, kterými se kniha hemží.
V čem je však Nesb? mistr, je až filmové vidění jednotlivých scén: střih sledujeme zabijáka, střih vidíme Harryho Holea na setkání Anonymních alkoholiků, střih – a my vidíme vraždu velmi bohaté ženy. Nic spolu zdánlivě nesouvisí, ale nakonec se ukáže, že jednotlivé linky se, jako už poněkolikáté v Nesb?ových románech, protnou. V Harryho hlavě. Čtenář není varován, přechází mezi dialogy v rámci jedné kapitoly sám, možná zpočátku trochu bloudí, ale pak si na techniku a jazyk vyprávění zvykne. Z hlediska formy jde o velmi efektní způsob, který nutí čtenáře, aby knihu neopouštěl. Musíte ji prostě vzít a dočíst až do konce. Protože jste zvědaví, jak to bylo a kdo byl znásilněn na letním táboře Armády spásy mnohem dříve, než střelec v mrazivém podvečeru zamířil.
Nesb? si se čtenářem pohrává, všechny dedukce, jak to tedy mohlo být, nakonec vyjdou vniveč. Konec je překvapivý a jednání buřiče Harryho ještě více. Harry konečně zjistí, kdo je Král. Polarita dobra a zla je ještě více nejasná. Co vlastně má smysl? Snad jen slib, který jsme někomu dali.
Je zajímavé pozorovat, jak se do literatury v posledních letech vrací příběh. Po velkém nástupu fantasy literatury přichází detektivní román. Larsson rozrazil dveře světa, o kterém se zdálo, že už má dávno svá léta za sebou. Severská detektivka se vyhoupla na trůn a nyní na něm směle sedí. Narozdíl od elfů a vil však s sebou nese reálný příběh světa kolem nás, světa, který se může dít ve vedlejším vchodě, za dveřmi, za nimiž jsou ukryty temné vášně.
Nemůžeme říci, že by byl Spasitel jen pouhou detektivkou, ukazuje společenské neřesti dnešní doby, popisuje problémy alkoholiků, feťáků, ale i lidí, kteří svá tajemství zakopali hluboko do svých duší. Jsou sami, opuštění, zamindrákovaní a společnost je tak lhostejná. Tak, že můžete zastřelit člověka na ulici a nikdo si toho nevšimne.
Přeložila Kateřina Krištůfková