blog

Vítejte ve světě reklamy

23.01. 2013

Reklama představuje fascinující fenomén, který do naší reality vtrhl po roce 1989 v nových podobách jako velká voda. Zatímco předtím byla reklama a její vliv na adresáty poměrně omezena, ba pro většinu pamětníků dodnes představuje pouze nárazově zařazované televizní pořady s „panem Vajíčkem“, nová reklama začala ovlivňovat naše životy doslova na každém kroku.Co všechno s jejím rozvojem souviselo, jak se drala z plenek a dostávala na úroveň srovnatelnou se západními reklamami, sděluje čtenáři knížka Jaroslava Krupka s výstižným názvem Česká reklama od pana Vajíčka po falešné soby a provokativní fotografií na přebalu – mladá žena připomínající zobrazení Panny Marie kojí miminko oblečené do santaklausovského kostýmu.

Autorova profesní dráha je s médii a reklamou v podstatě spojena téměř dvacet let, proto je vidět, že autor má k tématu co říct – ba hodně co říct. To způsobuje i proměnu perspektivy psaní – od výkladových v podstatě historických faktografických pasáží přes jeho vlastní vzpomínky i vyprávění různých pracovníků z oblasti reklamy.

Čtenář se tak dozvídá, nač česká postsocialistická reklama navazovala, může být pro něj zarážející, že nevznikla pouze v ohlasu uvolnění hranic a západních reklam, ale v kontextu tuzemské předrevoluční reklamy, a ačkoliv mnoho reklam bylo převzato a přeloženo (ne vždy úspěšně), velké množství je původních českých – a dokonce i nominovaných na prestižní ceny v reklamním průmyslu.

Dále se čtenář dozví, jak začínaly první reklamní agentury, o pokusech a omylech začátečníků, ovšem i o tom, jak se vše dělalo za pochodu, svépomocí a téměř receptářovským kutilstvím. Pamětník si může také vybavit dnes již zapomenuté reklamy, jež nás bavily, zarážely a štvaly v průběhu uplynulých let, nebo známé kauzy Dášenky a Václavky, holčičky s fidorkou, provokativní billboardové reklamy na energetický nápoj Erectus, a další, které třeba ani v knize nejsou – sám jsem si vybavil reklamu na Velkopopovického kozla nebo na čokoládu Forte, různé reklamy na prezervativy, z méně provokativních pochopitelně nezapomenutelnou přeloženou reklamu na prací prášek Vizír, která odstartovala celou plejádu reklam peroucích nás dočista dočista. V tu chvíli jsem si kladl řečnickou otázku, proč tu nejsou. Odpověď je pochopitelně jasná: do knihy se nemůže vejít úplně všechno, navíc my jako čtenáři poměrně těžko (navíc s odstupem mnoha let) poznáme, které reklamy té doby byly dabované a které byly skutečně domácí.

Kniha připomíná i hlavní osobnosti, které se o rozvoj reklamy zasloužily – a protože dvacet let je dlouhá doba, staví rovněž pomník těm, kteří z reklamy a ze světa odešli předčasně – a v knize je vidět, že jich není málo.

Na knize je třeba ocenit široký záběr, který autor zpracovává. Ať už přistupujeme k reklamě jakkoliv, tvoří už pevnou součást naší (pop)kultury, stala se přirozenou součástí umělecké sféry propojené s businessem, obohacuje (či snad deformuje) náš jazyk. A kniha J. Krupky k ní přistupuje ne vědecky, přesto profesionálně a s úctou, byť pochopitelně do značné míry subjektivně. Je třeba velice kladně ohodnotit, že tato práce vznikla, dokud žijí pamětníci a průkopníci, i když pochopitelně je třeba brát v úvahu subjektivní pohled vzpomínajících a výběrovost informací, které autorovi předávají.

Domnívám se, že si v publikace najde své každý, koho reklama zajímá a fascinuje. Je dost inspirativní pro vědeckou práci i pro zájmové čtení, před zájemce klade velké množství otázek a zároveň odpovědí. Myslím si, že kniha pomůže tomu, aby čtenář začal chápat reklamu jako určitý kulturní fenomén související s dobou, ne jenom jako obtěžující desetiminutovku uprostřed oblíbeného seriálu.

 

Čtěte také  Empusion: Přírodně-léčivý horor nebo jen klub kašlajících a filozofujících šovinistů?

Od pana Vajíčka po falešné soby

Česká reklama

Jaroslav Krupka  ·  Vydavatelství: BIZBOOKS, 2012

Za posledních dvacet let se reklama stala téměř kažodenní součástí našeho života. Televize, bilboardy, hromadná doprava, internet – reklama je všude. Můžeme ji nenávidět, ale můžeme se s ní třeba lépe seznámit. V knize Česká reklama si připomenete reklamy ze socialistického Československa i ty současné a aktuální, také se dozvíte, jak se reklamní trh vyvíjí, kdo, jak a proč reklamy vytváří či jaké osobnosti stojí za úspěšnými reklamami. Navíc se dobře pobavíte u množství příběhů nejen z reklamní branže.

 

KNIHU SI MŮŽETE ZAKOUPIT ZDE.