Vítejte ve světě reklamy
Reklama představuje fascinující fenomén, který do naší reality vtrhl po roce 1989 v nových podobách jako velká voda. Zatímco předtím byla reklama a její vliv na adresáty poměrně omezena, ba pro většinu pamětníků dodnes představuje pouze nárazově zařazované televizní pořady s „panem Vajíčkem“, nová reklama začala ovlivňovat naše životy doslova na každém kroku.Co všechno s jejím rozvojem souviselo, jak se drala z plenek a dostávala na úroveň srovnatelnou se západními reklamami, sděluje čtenáři knížka Jaroslava Krupka s výstižným názvem Česká reklama od pana Vajíčka po falešné soby a provokativní fotografií na přebalu – mladá žena připomínající zobrazení Panny Marie kojí miminko oblečené do santaklausovského kostýmu.
Autorova profesní dráha je s médii a reklamou v podstatě spojena téměř dvacet let, proto je vidět, že autor má k tématu co říct – ba hodně co říct. To způsobuje i proměnu perspektivy psaní – od výkladových v podstatě historických faktografických pasáží přes jeho vlastní vzpomínky i vyprávění různých pracovníků z oblasti reklamy.
Čtenář se tak dozvídá, nač česká postsocialistická reklama navazovala, může být pro něj zarážející, že nevznikla pouze v ohlasu uvolnění hranic a západních reklam, ale v kontextu tuzemské předrevoluční reklamy, a ačkoliv mnoho reklam bylo převzato a přeloženo (ne vždy úspěšně), velké množství je původních českých – a dokonce i nominovaných na prestižní ceny v reklamním průmyslu.
Dále se čtenář dozví, jak začínaly první reklamní agentury, o pokusech a omylech začátečníků, ovšem i o tom, jak se vše dělalo za pochodu, svépomocí a téměř receptářovským kutilstvím. Pamětník si může také vybavit dnes již zapomenuté reklamy, jež nás bavily, zarážely a štvaly v průběhu uplynulých let, nebo známé kauzy Dášenky a Václavky, holčičky s fidorkou, provokativní billboardové reklamy na energetický nápoj Erectus, a další, které třeba ani v knize nejsou – sám jsem si vybavil reklamu na Velkopopovického kozla nebo na čokoládu Forte, různé reklamy na prezervativy, z méně provokativních pochopitelně nezapomenutelnou přeloženou reklamu na prací prášek Vizír, která odstartovala celou plejádu reklam peroucích nás dočista dočista. V tu chvíli jsem si kladl řečnickou otázku, proč tu nejsou. Odpověď je pochopitelně jasná: do knihy se nemůže vejít úplně všechno, navíc my jako čtenáři poměrně těžko (navíc s odstupem mnoha let) poznáme, které reklamy té doby byly dabované a které byly skutečně domácí.
Kniha připomíná i hlavní osobnosti, které se o rozvoj reklamy zasloužily – a protože dvacet let je dlouhá doba, staví rovněž pomník těm, kteří z reklamy a ze světa odešli předčasně – a v knize je vidět, že jich není málo.
Na knize je třeba ocenit široký záběr, který autor zpracovává. Ať už přistupujeme k reklamě jakkoliv, tvoří už pevnou součást naší (pop)kultury, stala se přirozenou součástí umělecké sféry propojené s businessem, obohacuje (či snad deformuje) náš jazyk. A kniha J. Krupky k ní přistupuje ne vědecky, přesto profesionálně a s úctou, byť pochopitelně do značné míry subjektivně. Je třeba velice kladně ohodnotit, že tato práce vznikla, dokud žijí pamětníci a průkopníci, i když pochopitelně je třeba brát v úvahu subjektivní pohled vzpomínajících a výběrovost informací, které autorovi předávají.
Domnívám se, že si v publikace najde své každý, koho reklama zajímá a fascinuje. Je dost inspirativní pro vědeckou práci i pro zájmové čtení, před zájemce klade velké množství otázek a zároveň odpovědí. Myslím si, že kniha pomůže tomu, aby čtenář začal chápat reklamu jako určitý kulturní fenomén související s dobou, ne jenom jako obtěžující desetiminutovku uprostřed oblíbeného seriálu.
Od pana Vajíčka po falešné soby
Česká reklama
Za posledních dvacet let se reklama stala téměř kažodenní součástí našeho života. Televize, bilboardy, hromadná doprava, internet – reklama je všude. Můžeme ji nenávidět, ale můžeme se s ní třeba lépe seznámit. V knize Česká reklama si připomenete reklamy ze socialistického Československa i ty současné a aktuální, také se dozvíte, jak se reklamní trh vyvíjí, kdo, jak a proč reklamy vytváří či jaké osobnosti stojí za úspěšnými reklamami. Navíc se dobře pobavíte u množství příběhů nejen z reklamní branže.