Začněte s proč. A skončete najmutím nového editora
Začněte s proč je nová kniha z nakladatelství Jan Melvil publishing. Na první pohled se vám zalíbí obálka a tak nějak se začnete těšit domů, že konečně v téhle self-help knížce najdete to, co ostatní marketéři a manažeři ještě nenašli. Budete první, zákazníci se za vámi pohrnou, protože Simon Sinek vám na 231 stránkách prozradí .. TO ONO. Tajemství vůdčích osobností a úspěšných firem.
Ze začátku vás to baví. Takže se pořád vidíte s tím davem nových zákazníků a klientů za zády. Stránku po stránce ale pomalu odcházejí. Jak zákazníci, tak vaše chuť číst dál.
To se stane přesně v momentě, kdy zjistíte, že by se informace a poučky z knihy daly shrnout na dvě áčtyřky. Sinek se opakuje, jak to jen jde. Používá často několik firem dokola a dokola, na které montuje teorii Proč.
Polovina knihy je chvalozpěv na Apple a na Jobse. A víte co? Mě ten Applefanatismus už nebaví. Mám od Applu téměř vše, co používám. Kdyby dělali zubní kartáčky na zuby, taky si je asi pořídím, čistě jen z důvodu, že jsem se vším ostatním nadmíru spokojená. Mám Apple opravdu ráda. Ale – panebože – je to jen firma. Je to jen značka.
Fanatičtí nadšenci Applu jako Sinek jsou důvodem, proč se lidem s iPhonem říká ovce. Jsou miliony dalších firem, které si stály za svým proč a zkrachovaly. Applu se to povedlo díky více faktorům, rozhodně ne jen kvůli tomu, že si stál za svým proč.
Na druhé straně v knížce najdete několik myšlenek, které vám určitě k něčemu budou – ať už je to hezky vysvětlený celerový test, zlatý kruh, rozdíly mezi „být úspěšný“ a „cítit se úspěšný“ a rozdíly mezi manipulací a inspirací. Sinek nakousne příběhy Starbucksu, Microsoftu, Southwest Airlines, Walta Disneyho, Harley Davidsonu nebo Volkswagenu. Proto určitě stojí za to do knížky jít.
Pokud prodáváte, ať už zboží nebo služby, najdete v Začněte s proč několik myšlenek, které vás mohou posunout dál, nebo vám pomohou zjistit, proč vám to nefunguje tak, jak byste chtěli.
Zjistíte, že cesta k srdci zákazníka není přes slevy a že na zaměstnance bude cukr a bič působit jen do té doby, než budete kolem.
Ta kniha mohla být skvělou knihou o 80 stranách, ve které jsou rovnoměrně zastoupené firmy, které ukázaly světu, že máte-li myšlenku a znáte-li důvod, proč něco děláte, pak máte velkou šanci na úspěch.
Ano. Vždy byste měli začít s tím, že se sami sebe zeptáte Proč? Ale všichni, co napsali rukopis nějaké knihy by měli skončit své psaní tím, že si najmou dobrého editora, který jim řekne: Simone, sedni zpátky k tomu Macu a zkrať to!
Začněte s PROČ
Jak vůdči osobnosti inspirují k činom
Simon Sinek · Vydavatelství: Jan Melvil publishing, 2013
Simon Sinek toužil objevit, co společného mají úspěšné osobnosti ve vedení firem i mimo ně. V jeho hledáčku se mimo jiné ocitl Martin Luther King Jr., Steve Jobs i bratři Wrightové. Při studiu vůdčích osobností a organizací, které velkou měrou ovlivnily svět, Sinek zjistil, že všichni uvažovali, jednali a komunikovali přesně stejným způsobem – vždy začali s otázkou PROČ a až poté řešili, JAK a CO zrealizovat. Autor tento model nazývá zlatý kruh.
– Každá organizace umí vysvětlit, CO dělá.
– Některé umějí vysvětlit, i JAK to dělají.
– Ale jen málo z nich dokáže formulovat, PROČ to dělají.
Za PROČ se přitom nepovažují peníze nebo zisk, to jsou vždy jen výsledky. Osobnosti a firmy, které znají své PROČ, nepotřebují manipulovat – ony inspirují. Lidé je následují ne proto, že musejí, ale protože sami chtějí. Zaměstnance jejich práce těší, spatřují v ní smysl, mají zázemí a hrdost. Zákazníci jsou loajální, ochotni poskytnout podporu i v těžkých časech, imunní vůči manipulacím ostatních. Začněte s PROČ je kniha pro čtenáře, kteří sami podnikají, budují, vedou či teprve plánují, že se do něčeho pustí. Pokud principy zlatého kruhu správně uplatníte, stanete se sami přínosem pro malé i velké podniky, neziskové organizace i politické strany. Takže, proč vaše společnost vůbec existuje? Zdánlivě jednoduchá otázka… ale pokud si na ni umíte odpovědět, změní vše.