blog

Jak stvořit pecku na trhu?

15.03. 2014

Jonah Berger se dlouhodobě zajímá o působení společnosti na chování a rozhodování jedince, způsob šíření informací mezi lidmi a vliv médií. Ve své knížce rozebírá zapeklitý problém nás všech, kteří občas zatoužíme start-upovat, uvádět na trh nové produkty, zvyšovat povědomí o značce či službě, dělat kvalitně marketing … prostě vydělat víc pěnez a příjít s něčím, co si získá srdce zákazníků a bude se o tom mluvit. Základní otázkou, která nás provází celým obsahem knihy, je proč se některé výrobky, myšlenky a vzorce chování ujmou a jiné ne.  Na mnoha reálných příkladech popisuje důvody úspěchu či neúspěchu “kampaní”, neboli snahy něco prosadit.

Kniha je konkrétními případy nabitá od začátku až do závěru a mne doslova nadchla.

Berger vysvětluje, že na “nakažlivosti” nejrůznějších typů myšlenek, výrobků, videí, článků či informací se velmi často podílí šest nejdůležitějších principů – společenská měna, spouštěcí mechanismus, emoce, napodobování okolí, praktická hodnota a příběhy. Každá z kapitol se zaměřuje na jeden z těchto principů. Obsahuje výsledky výzkumů a uvádí příklady, které daný princip vysvětlují. Snaží se nás naučit šest konkrétních kroků, které by nám měli pomoct při vytváření nakažlivého neboli virálního sdělení.

Víte proč jsou všude (i u nás) vietnamská nehtová studia? Pamatujete si, jak jeden čas byla bílá sluchátka jednoznačným znakem toho, že jejich majitel má v kapse Apple? Láska z Paříže od Google, Hotmail, Livestrong náramky, kampaň Dove vs mimina na kolečkových bruslích od Evianu , Nikdy neodmítej Pandu … mnoho z oněch reálných příkladů úspěchu znáte i vy, nebo jste o nich alespoň slyšeli. Mne osobně asi nejvíc nadchl newyorský bar Please Don’t Tell (Nikomu ani muk), do kterého se vstupuje dřevěnou telefonní budkou nenápadně umístěnou v rohu malého bufetu s hot dogy. Rezervace v tomto baru jsou pravidelně plné každý den do půl hodiny od jejich spuštění přes telefonní rezervační linku v 15 hodin odpoledne. Kdo se zvládne v tomto půlhodinovém časovém okně dovolat, ten vyhrál. Žádné reklamy, žádné světelné cedule, jen název, který vyzývá, abyste o podniku nikomu neříkali. Tenhle příklad je hned na začátku knihy u principu Společenská měna. Možná vám to už dochází … a já chci takový bar vlastnit!!

Kniha Jak stvořit pecku na trhu je nabitá inspirací a rozhodně ji doporučuji mít doma v knihovně, ideálně blízko po ruce ve chvíli, kdy zavádíte nový produkt na trh, nebo chcete rozšířit nějakou informaci či myšlenku. Jonah Berger vám svými poznatky pomůže rozpoutat epidemii.

 

Jak stvořit pecku na trhu

Jonah Berger  ·  Vydavatelství: Jota, 2013

Čtěte také  What Have You Done?: Stará dobrá Shari Lapena je zpátky

Proč se některé výrobky a myšlenky mezi lidmi rozšíří jako vi- rus? Proč o některých výrobcích mluvíme raději než o jiných? To, o čem si lidé povídají, způsobí, že jisté myšlenky a zvyklosti se jaksi uchytí lépe. To, co si řekneme mezi sebou, nás zkrátka ovlivní více než reklamní kampaň. Dokážete o vašem produk- tu vymyslet takové informace, které se budou šířit řetězovou reakcí? Profesor Berger tvrdí, že je to ve vaší moci. Nezáleží na tom, zda provozujete malou restauraci, řídíte korporaci či poprvé kandidujete do funkce místního úřadu. Kroky, které vašemu výrobku nebo myšlence pomohou natolik, že se stane virovou, platí univerzálně. Neuvěřitelné množství fascinujících informací, jak udělat z jakéhokoliv produktu, projektu a nápadu skutečnou pecku na trhu.

KNIHU SI MŮŽETE KOUPIT ZDE.