Nezkrocená zlá žena
Ulicemi Barcelony chodí smrt. Ve všech významech tohoto slova, protože detektivu Moisèsovi Corvovi v detektivním románu Zlá žena, který právě vyšetřuje tajemnou vraždu a únosy dětí, dělá neviditelného, ale neodlučitelného parťáka. Zároveň se smrtka nebo spíš smrťák, protože o sobě přemýšlí v mužském rodě, ujal role vypravěče celého děje. Smrťák je nejzajímavějším prvkem knihy. Sarkasticky komentuje dění i postavy, aniž by se stala jeho vševědoucnost otravnou.
Ostatní postavy za tímto personifikovaným přírodním zákonem pokulhávají. Tady autor Marc Pastor moc tlačil na pilu, takže jeho snaha zdůraznit, že v každém člověku je zlo a temno, i kdyby to měl být jen nějaký kouteček vzadu v duši a nezáleží na tom na jaké straně zákona se daný člověk ocitl, vyústila v to, že postavy smrtelníků – a hlavně detektiv Corvo – působí zbytečně ploše.
Podobně to dopadlo i se stylem románu. Během prvních pár stránek je jasné, že se Marc Pastor snažil napsat dobré umělecké dílo. Je to dokonce tak okaté, že je poznat, že to se snahou přehnal. V podstatě knihu překrášlil vytříbeným jazykem. Jako by se spisovatel pokoušel nacpat mužného drsňáka Corvu do krajkových šatiček. Nepůsobí to dobře. Při psaní druhé poloviny se naštěstí uvolnil, na knize je tak znát podstatné zlepšení, styl je čtivější, jasnější a vyvrcholení děje je výborné.
Nakladatelství Host odvedlo kvalitní práci, bez překlepu a přebal je pěkně graficky zpracovaný. Není nijak křiklavý, že by se z něj člověk posadil na zadek, ale skvěle zachycuje atmosféru, ze které mrazí.
Přes nedostatky první poloviny knihy je kniha opravdu zajímavým literárním zpracováním skutečné události. Pokud vám běhá mráz po zádech z přebalu už teď, jen počkejte, až si počtete o tom, že dětská nevinnost nechrání před vším a jak moc prohnilý dokáže být jeden člověk, natož celá společnost.
„Jaké je vaše povolání?“
„Áh.“ Tím se vždy rád chlubí. „Jsem malíř. Ateliér mám tady dole, kdybyste se chtěl podívat na nějaký moje obrazy. Jsem docela dobrej, daří se mi, nemůžu si stěžovat. Teď zrovna dokončuju obraz pana Lerrouxe, co…“
„Prodáváte tuky, mastičky, oleje, pomády a tak?“ přeruší ho Malsano.
Ticho, Malsano čeká na odpověď, naoranžovělé světlo se jim plazí po tváři.
„Ne.“
To bylo to nejmíň přesvědčivé ne v dějinách všech ne, vypráví později Malsano Corvovi, dokonce ještě míň přesvědčivé než tři ne zapírajícího svatého Petra.
Zlá žena
Marc Pastor · Vydavatelství: Host, 2014
Barcelona, rok 1911. Chudinskou čtvrtí se šíří podivné zvěsti o příšeře, která v poslední době unesla a zavraždila několik dětí. Policie je bezmocná a navíc ji tento případ ani příliš nezajímá, jedná se totiž o dcery a syny prostitutek, které se často neodváží nahlásit, že se jim ztratilo dítě.
Inspektor Moises Corvo se však rozhodne, že tyto „bezvýznamné vraždy“ nenechá nepotrestané. Ve městě nemá moc dobrou pověst: sem tam si rád přihne, navštěvuje veřejné domy a konflikty často řeší pěstmi nebo pistolí. Vyšetřování ho zavede do luxusního veřejného domu Xalet del Moro a do kasina Arrabassada, za jehož zdmi se odehrávají nelegální obchody, do hospod, divadel, chudinských domů a do ordinace excentrického rakouského lékaře.
Jeho nadřízení tvrdí, že kde není oznámení, nemělo by být ani vyšetřování, avšak inspektor Corvo a jeho kolega Malsano jsou jiného názoru a začnou pátrat na vlastní pěst, přičemž odkryjí nezodpovědnost tehdejší policie a poodhalí rovněž zoufalé podmínky, v nichž žije městská chudina.
Kniha je založena na skutečném případu, který otřásl Barcelonou na začátku 20. století. Hlavní roli v něm hrála „Upírka z ulice Ponent“, jejíž krutost všechny šokovala. Zlá žena je strhující román, který potvrzuje literární talent Marca Pastora.