blog

Jak vytvořit bookstagram, který bude bavit

Naše nejoblíbenější komunita na Instagramu je logicky ta knihomolská! Každý den nás baví její kreativita, neustálý příval knižních tipů a motivace, kterou předává dalším čtenářům a čtenářkám. Doufáme, že knižních profilů bude na sítích co nejvíc a budou společně s námi šířit lásku ke knihám.

Rozhodli jsme se proto, že to nováčkům v instagramovém knižním světě krapet usnadníme a dáme jim takové speciální know how 🙂 Sepsali jsme pro vás pár tipů, díky kterým bude mít váš bookstagram možnost vidět více lidí a zároveň jsme se optali několika bookstagramerek, které se na instagramovém poli pohybují už dlouho, aby nám prozradily pár svých univerzálních tipů.

Definujte si, co vás bude odlišovat

Aneb najděte něco, co pro vás bude typické, vaši takzvanou “niku”, díky které budete zapamatovatelní. Zvažte, čím by se mohl váš bookstagram lišit od jiných, aby nezapadl a lidé si vás zapamatovali. Doporučujeme například zkusit se zaměřit na konkrétní žánr, který vám bude nejbližší, na téma, které máte hodně načtené a víte toho o něm spoustu. Neznamená to, že byste už museli navždycky číst jen detektivky nebo knihy o druhé světové válce, ale vyzdvihněte to, co vás nejvíc baví, tak, aby si to s vámi lidé napořád spojili – budete lépe zapamatovatelní.

Konzistence je klíč

Časté přispívání a konzistentnost v tématech je zásadní. Samozřejmě sem tam můžete prozradit něco mimo “hlavní proud” a opravdu se nic nestane, když si čas od času dáte pauzu od sociálních sítí (hlavně na čtení!), ale tvorba obsahu na Instagram je práce jako každá jiná a vyžaduje čas, trpělivost, energii a zase čas 🙂

Kvalitní obsah

Častokrát se na Instagramu lidé zaměří pouze na konzistenci a zapomínají na to, že i kvalita je důležitá, respektive nutná k tomu, aby se na jejich bookstagram lidé pravidelně vraceli a co víc, aby s obsahem interagovali. Kvalitní fotku a video dneska naštěstí zvládne i průměrný smartphone, s filtry a různými dalšími “fíčurami” ale spíš doporučujeme šetřit. Najděte si svůj nadčasový styl, takový, který vás nepřestane za týden bavit, a nezapomínejte na to, že i text se na Instagramu pořád počítá 🙂

Nebojte se vyzkoušet novinky

Instagram neustále přidává různá vylepšení, aby držel krok s ostatními sociálními sítěmi. Když se objevil Snapchat, na Instagramu vznikly stories. Když začal TikTok slavit úspěch, Instagram se vytasil s reels a teď nejnověji s příchodem BeReal vznikly takzvané “candid” fotky, tedy možnost fotit oběma fotoaparáty, předním i zadním, na stories zároveň. Nebojte se všechny tyhle nové možnosti využívat, protože, jak už to tak logicky vyplývá, instagramový algoritmus upřednostňuje právě ty příspěvky, které obsahují nová vylepšení. Netlačte se ale do všeho na sílu, zkoušejte, zjišťujte, co sedí vám a vašemu obsahu, v čem se cítíte komfortní. To, že ostatní točí videa, neznamená, že vy musíte nutně taky. Ale nebojte se to aspoň zkusit!

Komunikujte

Buďte součástí komunity! Koneckonců, to nejdůležitější i nejhezčí na bookstagramu je to, že v online světě spojuje milovníky a milovnice příběhů. Bavte se s těmi, co komentují vaše příspěvky, nebojte se vyjádřit podporu a chválu dalším bookstagramerům, dávejte zpětnou vazbu nakladatelstvím i knihkupectvím, snažte se motivovat a předávat lásku ke čtení ❤️

Jak vytvořit bookstagram, který bude bavit, podle našich oblíbených bookstagramerek:

Není na to žádný univerzální návod, ale radila bych tohle – možná to bude znít jako klišé, ale být na profilu sám sebou. Nemusíte se držet žádných přesných pravidel, nemusíte mít sladěný feed, důležité je, co se líbí vám. Takže pokud chcete mít profil plný estetických fotek, mějte ho. Pokud se chcete na fotkách s knížkami taky ukázat, ukažte se. Pokud chcete čas od času sdílet i něco jiného než knížky, sdílejte to. Nikdo vám v tom nemůže bránit. – Klářiny knihy

Čtěte také  5 důvodů, proč vyzkoušet Knihovrátek

Nejdůležitější je, aby vás to bavilo a dělali jste to s láskou. Fanoušci to poznají 😉 Jestli se u toho postavíte na hlavu nebo použijete milion filtrů není až tak podstatné, raději se snažte být komunikativní, slušní k autorům i svým sledujícím a buďte sami sebou, pak to jde “skoro” samo 🙂 – Kniha za knihou

Pre mňa je to kombinácia týchto vecí: konzistentnosť, úprimnosť a žiadny fejk. O to sa snažím na mojom bookstagrame a to oceňujem aj pri profiloch, ktoré sledujem ja. Tiež si myslím, že je dobré, ak na bookstagrame, paradoxne, nie sú len knihy – ľudia radi sledujú aj bežný život bookstagramerov, ja tiež. Naopak, čo ma nebaví sú tie trendy akoževtipných videí a rád, koľko a čo a ako má človek čítať. – Džejny

Důležité je dát ostatním jasně najevo, co rádi čtete, aby věděli, co u vás najdou – žánry, jazyk, ve kterém čtete, témata. Ale stejně to nejdůležitější je kvalita fotek – pokud neumíte fotit nebo vás to nebaví, vůbec se do tohoto počinu nepouštějte. Instagram je vizuální platforma, to první, co každý uvidí, je proto fotka, až pak se dívá, co na ní je. Jednoduše to udělejte hezké! – Bookscalling

Jana Hartlová

Obsahový specialista

Jana v Martinusu píše a fotí na sociální sítě, dává do kupy newslettery a blog. Je věrnou fanynkou Harryho Pottera a v jednom kuse se snaží někomu vnutit Malý život nebo Geniální přítelkyni. Nejradši čte současnou beletrii.

Příspěvky autora