blog

5 tipů pro duševní zdraví

Ač milujeme zimní zachumlání do dek s horou knih a čajem, máme obrovskou radost z prvních jarních paprsků, které už se naštěstí hlásí o slovo. Květen je už čtyřiasedmdesát let měsícem duševního zdraví, tak se pojďme podívat, co pro něj (nejen) tohle jaro můžeme dělat.

Květen je od roku 1949 měsíc duševního zdraví, což především v Americe znamená, že se dává tomuto tématu prostor v médiích, pořádají se akce pro veřejnost nebo se promítají tematicky související filmy v kinech. Je samozřejmě potřeba se o své mentální zdraví starat celý rok, není ale na škodu si to občas připomenout, protože na to přece jen někdy můžeme zapomínat. Jsme moc rádi, že se ve společnosti pomalu ale jistě objevují detabuizační tendence a uvědomění, že mentální zdraví je stejně tak důležité jako to fyzické. Jaké krůčky můžeme podniknout, aby nám bylo dobře na duši?

1. Dýchejte čerstvý vzduch

Zní to jako velké klišé, ale všichni známe ten moment, kdy sedíme celý den u počítače, učíme se nebo pracujeme, po celém dnu se zvedneme a nemáme nejpříjemnější myšlenky. Dřív jsme tomu taky nevěřili, ale je k nevíře, co s člověkem udělá alespoň malá procházka. Ať už jen se svými myšlenkami, nebo třeba skvělou audioknihou. Ne nadarmo se po internetu uchytilo rčení „going for my stupid walk for my stupid mental health“. 😊 A pokud zrovna nemůžete odejít, otevřete okno. Zní to jako rada pro pokojovou rostlinu, ale čerstvý vzduch a dost světla může náladu minimálně zvednout.


2. Mějte dostatek pohybu

Ať už je to zmíněná procházka nebo zvedání těch nejtěžších závaží na legpressu, pohyb našemu tělu dělá jednoduše dobře. Doporučujeme alespoň pár cviků na protažení, když se člověku vážně nechce nebo ho nedejbože něco bolí. I od čtení je fajn se na chvilinku zvednout a dát krční páteři oraz. Nebo spíš v našem případě číst chvilku při pochodování po obýváku s knížkou před očima tzv. na Hamleta s lebkou.

Čtěte také  5 nejkrásnějších knihkupectví v Evropě

3. Udělejte si radost

Občas je potřeba se zastavit, nadechnout se, a udělat si drobnou radost. Může to být dortík, kafíčko nebo nová knížka, na kterou se člověk může těšit. Zkuste hledat potěchu v každodenních maličkostech. Zalijte svoje rostliny (i ty polomrtvé, třeba to ještě zvládnou), utřete si prach v knihovně, uvařte si svoje oblíbené jídlo k obědu, dejte si voňavou sprchu. I uklízení může být pro naši hlavu uklidňující činnost, když ji člověk přestane brát jako otravnou povinnost. Nám s tím opět pomohly audioknižní příběhy, doporučujeme zkusit! To nádobí se hned myje líp.


4. Potkávejte se s lidmi

I ti největší introverti někdy potřebují dostatek času se svými nejbližšími. Sama vím, že když byly dny zkouškového (nebo pandemie) a dalšího člověka jsem několik dnů ani neviděla, nedělalo mi to nejlíp. Zkuste i ve vypjatější dny udělat místečko na popovídání s kamarády, potkejte se s rodinou nebo si udělejte čas na rande s partnerem*kou. Je důležité mít kolem sebe síť lidí, kterým můžete svěřit, když vám není dobře. Nebo aspoň malou síťku. A to nás přivádí k poslednímu bodu:


5. Nebojte se říct si o pomoct

Opakujte po mně: Není. Ostuda. Říct. Si. O. Pomoc. Není ostuda říct si o pomoc. Fakt není. Ať už si jen potřebujete s někým promluvit nebo se svěřit do rukou odborníka, je obdivuhodné, že chcete svoje problémy řešit. Lidé bez problémů neexistují a bylo by nám tu krásně, kdyby všichni své problémy řešili těmi vhodnými způsoby. A nikdo se nenarodil s návodem, jak těžkosti tohohle světa zvládnout. Proto si to pojďme zopakovat ještě jednou: Není ostuda říct i o pomoc.

Pokud byste si chtěli o tématu duševního zdraví načíst víc, dali jsme pro vás dohromady kolekci knížek o duševním zdraví, které můžeme jedině doporučit.

Čtěte také  Koketujete s myšlenkou napsat vlastní knížku? Přečtěte si, co radí Ruta Sepetys

Lucie Hartmannová

Lucie je martinusácká knihoholka. Ač ráda cestuje a fotí, nejčastěji ji najdete doma schoulenou nad queer nebo feministickou fikcí i nefikcí nebo velkými společenskými romány.

Příspěvky autora