Jak prodávat štěstí
Knihu Štěstí doručeno jsem měl zaškatulkovanou v kategorii motivačních knih a to byla chyba. S motivační literaturou mám v zásadě jediný problém. Chytne se tématu a omílá ho stále dokola. Většina podobných knih by se dala smrksnout na třetinu.Štěstí doručeno je jiná, je to příběh. Dokáže vtáhnout do děje a nepustit. Poutavě, vtipně a s nadsázkou popisuje úspěšné a velkou řadu neúspěšných projektů Tonyho Hsieha. Začíná hezky od dětství, prvním podnikatelským plánem na vybudování žížalí farmy.
V den svých devátých narozenin jsem poprosil rodiče, aby se mnou zajeli do Sonomy, sídla tehdejší jedničky v prodeji žížal v okrese. Nikdo v té firmě netušil, že jsem se chystal stát jejich nejtvrdším konkurentem.
Kniha čtenáře seznamují s mentalitou výchovy Asiatů žijících v USA a Tonyho pokusy vydělat balík peněz na střední a vysoké škole až k tomu jak se dostal k Zapposu: Firmě, o které je většina knihy. To je první část knihy. Druhá popisuje trable a strasti, kterými si Zappos musel projít a věnuje se budování firemní kultury. Poslední část vypráví jak se prostřednictvím firemní vize Zappos posunul na další level. Zní to nudně, ale opak je pravdou. Po přečtení přišla potřeba vědět jak to bylo dál, co se dělo se Zapposem a jeho zaměstnanci. Chtěl jsem jednoduše pokračování.
Možná jste o Zapposu nikdy neslyšeli. Začínal jako internetový prodejce bot. Skončil jako firma doručující štěstí zákazníkům, kterou koupil Amazon za 1,2 miliardy dolarů. Boty prodávají do dnes. Tony Hsieh do Zapposu vstoupil jako investor. Nebyl žádným milovníkem a nadšencem bot. Věřil v úspěch a byl ochotný do firmy dát vše.
Během několika málo let se mu podařilo vybudovat dokonale fungující ekosystém. Firmu, kam zaměstnanci chodí s radostí, jsou pyšní na místo kde dělají a práce je baví. Všechny do jednoho, od telefonního operátora zákaznické podpory, po HR manažera. Zappos se pro ně stal kmenem. Vybudoval firmu, kterou zákazníci milují a propagují ji mezi přáteli. Firmu, která nepotřebuje investovat miliony do reklamy a propagace. Firmu, postavenou na radosti, zápalu a vyšším záměru. Firmu, která prostřednictvím bot zákazníkům prodává štěstí.
Štěstí doručeno inspiruje, ukazuje jednu z cest, po které se může vydat každý a dává praktické rady jak na to.
Jednoduché principy, které jsou aplikovatelné pro freelancery stejně jako pro velké korporace. Především ale kniha vypráví poutavý příběh, díky kterému se je těžké od čtení odtrhnout a stejně jako zbavit se nadšení, které na čtenáře přenáší.
Štěstí doručeno
Tony Hsieh · Vydavatelství: PeopleComm, 2011
Štěstí doručeno je příběhem organizace, která vznikla na zelené louce a dnes, po deseti letech existence, dosahuje obratu přes miliardu dolarů ročně. O internetovém prodejci obuvi Zapposu se hovoří jako o nejvíce “sexy” firmě dnešních Spojených států. Patří k rostoucímu počtu firem, které se začínají zaměřovat na štěstí svých zaměstnanců i zákazníků a jejich finanční výsledky tak díky tomu ohromují svět. Autora této knihy Tonyho Hsieha považují mnozí za nového Jacka Welche. Štěstí doručeno patří v oblasti byznysu od svého vydání mezi celosvětově nejčtenější knihy.