Národní satanista: Poznejte norský black metal zblízka
Že mě bude Erlend Erichsen zajímat, jsem věděla už od první stránky. Líbilo se mi, že je to svým způsobem magor. A měla jsem pravdu! Nevrhnul se do žádného mainstreamového tématu, což je vzhledem k tomu, že je Národní satanista jeho první kniha, obdivuhodné.
Erichsen popisuje norskou blackmetalovou scénu v 90. letech 20. století. Že kniha nebude pohádka, poznáte ihned podle úvodního citátu. Knihu uvozuje několik řádků z pera ?ysteina „Euronyma“ Aarsetha, kytaristy a zakladatele blackmetalové kapely Mayhem, který byl ubodán Vargem Vikernesem. „Inspirujeme se naší nenávistí vůči lidstvu, životu, dobru a radosti….“
Než se stačíte rozkoukat, zjistíte, že si vaše hlavní postava Runar, přezdívkou Lj?vold, najednou mlátí hlavu o zábradlí na koncertě skupiny Gorgoroth (mimochodem kapele, ve které Erichsen dříve opravdu působil jako bubeník). Vlastně ani nevíte o kterou jeho část – o Runera, mladého citlivého kluka nebo o Lj?volda, mladého blackmetalového nadšence – se bojíte víc. Děsíte se toho, jak poslušně následuje svého přítele Vinterbloda, který s ním založí skupinu Stormvold. Bolí vás číst, jak Lj?vold pomalu podléhá vlivu Vinterbloda, jak s ním podpaluje kostely a přihlíží bití lidí. Cítíte bezmoc jeho rodičů, rozčarování jeho přátel.
A to je naprosto skvělé, protože jestli čtenáře něco bolí, mrzí, pálí a rozesmívá, je to důkaz toho, že je kniha dobře napsaná.
A ona je. Protože jsem tam byla s ním. Byla jsem ve sklepní zkušebně, přihlížela jsem koncertům, měla na sobě těch pár dní obrácený kříž. Snažila jsem se pochopit, o čem celý tenhle blackmetal je. Cítila jsem, že Erichsen ví, co mi vypráví. Zároveň si od prostředí ale udržuje odstup a popisuje ho neutrálně, nezaujatě, klidně a s nadhledem. A za to si zaslouží potlesk.
P.S.: Tak jsem si tak při čtení říkala – proč si někteří spisovatelé berou na pomoc k posílení příběhu upíry a vyšinuté sériové vrahy? Dejte dohromady pár blackmetalistů a máte v tom – minimálně – stejně krve a napětí jako v těch kriminálkách.
Erlend Erichsen
Vydavatelství: Host, 2012
200 stran
pevná vazba
český jazyk