blog

Průměrně čteme 30 minut denně, s televizí trávíme každý den přes dvě hodiny

Pondělí 16. června 2014 14:12
Po 16.06. 2014 14:12
2 minuty čtení 2

Přestanou lidé číst knihy v papírové formě a přejdou k elektronickým knihám? Ne, máme silnou čtenářskou základnu, tvrdí poslední výzkumy. Je tomu dokonce naopak: čtenáři vnímají e-knížky jako novou formu čtení, která pouze umožňuje kombinovat více alternativ.

Budeme se koukat brzy jen na televizi a číst na internetu?

V České republice narůstá počet času strávený sledováním televize, zatímco posledních 7 let čtení stagnuje na průměrné půlhodině denně. Sledování televize jsem ochotni věnovat v průměru až dvě a čtvrt hodiny. Velice překvapivé je, že u internetu je to stále méně a to 79 minut, z čehož tvoří cca 24 minut sociální sítě. Co se týká poslechu rozhlasu, trávíme jím průměrně 87 minut.

Proč si Češi nekupují knihy?

71 % uvedlo v průzkumu za rok 2013, že jsou pro ně knihy příliš drahé a nezanedbatelných, 32% respondentů sdělilo, že je knihy nezajímají. Zajímavým faktem je, že u výběru knih se tento orientuje cenou pouze z 21 % a vybíráme si především podle žánrů (73 %). Zároveň se navýšil podíl nakoupených knih od roku 2007 o 8 %, o které se snížil zájem o veřejné knihovny. Průměrná cena knihy se v roce 2007 pohybovala okolo 197 Kč, o 6 let později je to 294 Kč (261 Kč – očištěno o inflaci).

Co mají Češi rádi?

Nejoblíbenější knihou byla v roce 2013 Babička, v letech 2007 a 2010 uvedli dotazovaní knihu Vejce a já. Na druhé sdílené příčce oblíbenosti se umístily: titul Harry Potter, titul Padesát odstínů šedi, titul Pán prstenů a Vejce a já. Zajímavým faktem v této souvislosti je, že respondenti uvedli, že podle TV a publicity se rozhodují pro nákup jen v 8 % případů. Nejoblíbenějším autorem je i v tomto roce průzkumu Michael Viewegh.

 

Zdroj: Tisková zpráva Belles Lettres (Jiří Trávníček z Ústavu pro českou literaturu AV ČR nám laskavě poskytl závěry ze své nově připravované knihy a veškerá data uvádíme jako citaci jeho průzkumů z let 2007, 2010 a 2013, z nichž odvozujeme trendy v oblasti čtení)

Náš Instagram