Ian McEwan je bezpochyby jednou z nejvýraznějších postav současné britské literatury. V sedmdesátých letech zahájil svou kariéru sbírkami povídek a v roce 1978 vydal svůj první román Betonová zahrada. V současnosti má za sebou 13 vydaných románů a novel, díky nimž se mu podařilo získat nejen obrovskou popularitu mezi čtenáři, ale i uznání literárních kritiků, které šlo ruku v ruce s jeho patrně nejvýznamnějším oceněním, Řádem britského impéria.
Mezi
McEwanova nejznámější díla patří román
Pokání (
Atonement, 2001), podle kterého byl v roce 2007 natočen stejnojmenný film od režiséra Joea Wrighta s
Keirou Knightley a
Jamesem McAvoyem v hlavních rolích.
Stephen a Julie Lewisovi, hlavní postavy románu, spolu prožívali téměř ideální manželství. Stephen byl úspěšným spisovatelem dětských knih, žili v pěkném domku na okraji Londýna a vychovávali čtyřletou dcerku Kate. Idylka ovšem měla trvat jen krátký čas – během jedné nepozorné chvíle při nákupu v supermarketu náhle Kate zmizí. Únos jediného dítěte představuje pro oba rodiče nepřekonatelnou ztrátu, která doposud láskyplné manželství nakonec rozdělí. Dále se rozvíjí příběh o dítěti a o jeho hledání – nejen však o hledání ztracené Kate, ale i o hledání dítěte ukrytého v nás, o našem zmizelém dětství.
Dítě v pravý čas ukazuje, jak je možné krátkým okamžikem lidské slabosti kompletně zvrátit vlastní osud v absolutní tragédii. Podobný motiv se vyskytuje i v dalších autorových dílech – např. v již zmíněném Pokání nebo v novele Na Chesilské pláži.
McEwan dokáže mistrně vylíčit
intimitu a křehkost mezilidských vztahů, obzvlášť v kontrastu s anonymitou celé společnosti. I když je
příběh tentokrát zasazen do neurčité budoucnosti, částečně vyznívá i jako nemilosrdná kritika poměrů panujících v 80. letech.
Zajímavá je i struktura celého románu: v průběhu čtení se totiž může zdát, že kniha
působí útržkovitě, některé zápletky dokonce vypadají jako nevěrohodné nebo nepodstatné. Navíc ačkoli je autorův styl většinou poutavý a čtivý, jsou v
románu pasáže, které působí zdlouhavě a stojí poměrně hodně úsilí se jimi „prokousat“. Jenže jak se blíží konec, nepochopené začne dávat smysl a výsledná
pointa potvrdí, že čtení tohoto románu bohudík nebyl promarněný čas. Na čtenáře tedy v závěru čeká sladká odměna, bez které bych ale McEwanovi žádné rozvleklé pasáže nejspíš neodpustila.
Ve srovnání s ostatní autorovou tvorbou vidím
Dítě v pravý čas jako určitý střed – vytvořil si jím půdu pro vznik mnoha dalších románů, ale svá největší díla měl v té době
ještě před sebou.
Jestliže chcete být konsternováni, ale současně se pobavit a ožít, přečtěte si tento román anglického spisovatele a scenáristy Iana McEwana. Brilantní spisovatel nabízí dílo fascinující neúnavnou bezprostředností výpovědi, ale i plachou intelektuální hravostí, s jakou zpracovává leitmotiv vlastního vidění tohoto světa – fenomén dětství, fakt narození a existence dítěte v osobním životě člověka i v širších souvislostech.
Počet stran: 240 stran
Vazba: pevná s přebalem