Maturitní recenze: Evžen Oněgin

Když se řekne “maturitní četba” nebo “klasická literatura”, určitě vás napadne celá řada ruských autorů. Jednoho z nich představujeme v další maturitní recenzi! Evžen Oněgin z pera Alexandra Sergejeviče Puškina je velmi působivá kniha. “Vaše hlava začne přemýšlet ve verších, dokonce by tak měl i každý člověk mluvit. Vždyť jazyk je tak bohatý,” píše Pavlína. Připomeňte si s ní Oněgina 🙂

puskin copy

Příběh by se mohl zdát obyčejným. Posuďte sami – znuděný ruský “chlapík”, který se vydá na venkov, kde všechny “burany” oslňuje svou přítomností. Zamiluje se do dívky, která se však zamlouvá jeho příteli, který nakonec zemře při souboji s Evženem o “krásku” Olgu. Chudák sestra “krásky” Taťána je pro Evžena téměř neviditelná, nebýt jejího dopisu. Evžen odjede z venkova, ani nepomysle na Taťánu. Po létech opět potká vyspělou krásnou Táňu v nádherné Moskvě. I když se najednou do ní Evžen zamiluje, je už pozdě a Taťána jej zdvořile odmítne a zůstane i přes svou stále trvající lásku k Evženovi se svým manželem. V příběhu je v jakési kouzlo. Možná i proto, že by se mohl stát každému z nás. Proto je kniha tak krásnou, tak krutou, tak čtivou.

Nádherný jazyk a styl psaní autora dělá z vynikající knihy tu nekrásnější. Vaše hlava začne přemýšlet ve verších, dokonce by tak měl i každý člověk mluvit. Vždyť jazyk je tak bohatý. Nač tedy mluvit tak obyčejně. Tento román je toho důkazem.

Když jsem román četla poprvé, musela jsem si zvyknout na nezvyklý styl psaní, ale poté jsem se opravdu začetla.  Doslova jsem “hltala” každé slovo a věřila jsem, že Evžen Oněgin opravdu existoval. Tajně jsem milovala jeho opovrženost, jeho chladnou hlavu a poněkud znuděný názor na svět. V duchu jsem se s ním procházela po ruském venkově, dýchala vzduch bohaté Moskvy. Proklínala jsem Taťánu, když ho odmítla. Po té jsem otočila na poslední stránku knihy. Nechtěla jsem knihu zaklapnout a opustit tak svého hrdinu.

Tuto knihu doporučuji všem – mužům, ženám, starým, mladým. Myslím, že nejen W. Shakespeare by se mohl chlubit tím, že jeho díla jsou nadčasová.

Autorkou recenze je Pavlína Semeráková.

O autorce: 21 letá studentka 3. ročníku Vysoké školy technicko-ekonomické v Českých Budějovicích. Od malička ráda čte, nehledě na žánr, i když upřednostňuje příběhy, u kterých se rozbrečí. Její neoblíbenější spisovatel je Nicholas Sparks. Na knihách se ji líbí to, že může popustit uzdu fantazii a nemusí řešit fádnost všedního života. Mezi její nejoblíbenější knihy patří Šifra mistra Leonarda, Sophiina volba, nebo Farma zvířat.