Maturitní recenze: Krysař

Další maturitní recenzí, která vám připomene klasické dílo, které by měl každý znát, je Krysař! Viktor Dyk, český básník, prozaik a dramatik, v tomto díle “balancuje na hraně mezi pohádkou a tragickým romantickým příběhem a jeho hlavní postavu si zamilujete,” slibuje Kateřina. Tak vzhůru do čtení 🙂

krysar_predsadka

Jestli existuje kniha, která mě provází už od maturity, je to právě Krysař – moje srdcovka. Pokud jste, milí maturanti, ve skluzu, určitě sáhněte po této knize. Přečtete ji za jeden večer, to vám slibuju! Dykova útlá novela vás rychle vtáhne do děje a nepustí, dokud nedočtete poslední stránku. Okouzlí vás svou mocí, podobně jako krysařova píšťala očaruje vše živé.

Základní námět je velmi prostý a většině z vás také zřejmě známý – do malého městečka Hameln přichází tajuplný krysař, který má městu pomoci od přemnožených krys. Ptáte-li se, co může být na vyprávění o nějakém deratizátorovi tak zajímavého, věřte mi, že mnoho. Krysař je příběhem plných protikladů, které vedle sebe výborně fungují a nutí k zamyšlení. Pohádkovost námětu Dyk, s lehkostí sobě vlastní, mísí s romantickými motivy, iluze a honba za chimérami tvrdě naráží na setkání s realitou, stereotypní městečko Hameln a jeho maloměšťáčtí obyvatelé kontrastují s osamoceným tajemným cizincem – krysařem. Krysař balancuje na hraně mezi pohádkou a tragickým romantickým příběhem a jeho hlavní postavu si zamilujete. V osobě krysaře totiž najdete podobnost s knižními outsidery a podivíny, které máme všichni tak rádi.

Navíc oceníte i Dykův styl vyprávění – přímočarý a jasný, přesto poetický. Neztratíte se v nekonečných metaforách, ale o krásu českého jazyka nebudete ochuzeni.

Jak jsem již říkala, před maturitou uvítáte zejména čtivost knihy a to, že ji přelouskáte za jedno deštivé odpoledne. Pokud se k ní ale vrátíte i později, pokaždé v ní najdete něco nového a oceníte ji i jako jeden z opravdových klenotů české literatury první poloviny 20. století.

Autorkou recenze je Kateřina Rozboudová.

O autorce: Vždycky ráda četla, kdykoli a kdekoli a její vášeň pro knihy přerostla v hlavní studijní obor. Momentálně je ve čtvrťáku na bohemistice na Filozofické fakultě Jihočeské univerzity. Když nesedí v kavárně/knihovně/doma/ve škole s knihou v ruce nebo nepracuje, většinou tančí s pivem v ruce na nějakém koncertě. Užívá si studentský život a přeje si, aby se její láska ke knihám a češtině promítla v její budoucí práci.