blog

Nejlepší reklamy propagující čtení

20.01. 2012

Reklamu vnímá většina z nás jako nutné zlo, které je třeba vydržet, pokud si chceme prohlédnout obohacující turecký seriál, nebo na čem spočine náš zrak, pokud  čekáme na zastávce na autobus, který má už zase zpoždění. Ale někdy (i když opravdu jen někdy) propaguje reklama i něco smysluplného. Například čtení! 

A pokud to dělá ještě s vtipem a nápadem, vzniknou tak reklamy, na které je radost pohledět. Přesvědčte se sami.

Začněme dvěma plakáty, které má na svědomí Ekvádorská reklamní agentura MAYODRAFT FCB. Jejich poselství je jasné. Stačí, abyste otevřeli knihu a přenesete se dojiného světa. Obzvlášť první plakát je velmi roztomilý. Kolikrát jsme si my sami představovali, že jsme králové a bojujeme s drakem …

Druhá kampaň se nespoléhá na sentimentalitu, ale upozorňuje, co se stane, když přestaneme číst. Se sloganem “Když dítě přestane číst, představivost umírá” nám Literární nadace ukazuje, jak by asi dopadli naši oblíbení literární hrdinové. Peter Pan je starý stařík na vozíku a Popelka se sotva vleče nemocniční chodbou s infuzí v ruce. Nenechme je zemřít, čtěme!

O důležitosti představivosti mluví také peruánská kampaň knihkupectví Crisem books. Se sloganem “Představujte si ho, jak jen chcete. Čtěte. ” nám nabízí Harryho Pottera úplně jinak, než ho máme podvědomě zapamatovaného díky filmům. A mají pravdu. Kolik z vás si již nedovedou představit Harryho jinak než s tváří Daniela Radcliffa?

A teď obzvlášť povedená kampaň! Litevská agentura Love Agency vytvořila pro knihkupectví Mint nálepky, sérii plakátů, které skvěle fungují i bez sloganu, který je provází – “Staňte se někým jiným.” Vždyť stačí otevřít knihu a je to!

Mohlo by se zdát, že v dnešní moderní době je propagace gramotnosti (ano, ne čtení knih, ale gramotnosti jako takové) totálně zbytečná. Ale nenechte se mýlit. Britská studie uvádí, že každé páté dítě, které opouští první stupeň základní školy, má problém přečíst text (sice v Británii, ale u nás to asi nebude mnohem lepší). Se stejným problémem pravděpodobně zápasí i v Brazílii, kde v roce 1998 proběhla kampaň se sloganem “Svět je nebezpečným místem pro negramotné”. Stačí dodat, že na prvním obrázku má dotyčný v ruce čípky a na druhém si čistí zuby krémem na hemoroidy. Ehm …
A teď se podívejme trochu blíže. Tuto kampaň vytvořila pražská agentura Publicis v roce 2007. Se sloganem “Žádná inspirace. Žádná budoucnost.” ukazuje dva oblíbené komiksové hrdiny, jak si čtou klasické české knížky. Catwoman se rozhodla pro Čapkovy Pohádky O pejskovi a kočičce a Spiderman je tvrďák, který uznává jedině klasiku – Broučci. Těžko říci, zda kampaň i opravdu proběhla, nebo selhala na získání autorských práv (na stránkách agentury o ní není ani zmínka), ale nápad to byl dobrý.
A na závěr naše nejoblíbenější kampaně! Nějakou zvláštní shodou okolností jsou to kampaně nejoblíbenějšího internetového knihkupectví na Slovensku – Martinus.sk! 🙂 Jejich autorem je agentura Zaraguza, přičemž první plakát propaguje nejen naši soutěž o 333 knih v hodnotě 3.333 EUR, ale i knihy jako alternativu k televizi. No a druhý plakát je snad jasný – kupte si v našich kamenných knihkupectvích dvě knihy a třetí dostanete zdarma.
 
Myslíte, že nějaká jiná dobrá kampaň unikla naší pozornosti? Pokud ano, dejte nám tip v komentářích, protože dobrých reklam propagující čtení není nikdy dost! 🙂
Čtěte také  Knižní horoskop na rok 2024