První recenze nového Joa Nesbøho: Mezi krysami ve feťácké noře číhá … Přízrak

29.09. 2014

Nesbømu dlouho dávali nálepku další Stieg Larsson, po úspěšném Švédovi to byl další severský autor, který se proslavil díky svým detektivním románům. Dneska však již nálepky není potřeba, Nesbø je autorem, který stvořil Harryho Holea, detektiva-legendu.Na český trh se nyní dostává předposlední ze série „holeovek“, Přízrak. Devátá kniha v pořadí (v anglickém překladu Phantom to trochu připomíná fantoma opery) vrací Harryho Holea opět do Osla, aby objasnil vraždu feťáka. Detektiv se vrací, je odpočatý, vyhrál svůj boj s alkoholem, ale nevyhrál svůj boj s minulostí. A ta ožívá.

Co umí Nesbø dobře, je vytváření zápletek. Jeho způsob vyprávění udržuje čtenáře v pozoru. Má-li sílu, obvykle čte až do konce, protože Nesbø odbíhá od jednoho rozuzlení k druhému. A Harry Hole se jako ohař už pokolikáté žene za špatnou stopou, přesto je Přízrak  jeho osobní případ, proto je otázkou, co popohání kupředu zvědavého čtenáře.

Fanoušci Harryho Holea se setkají se starými známými, s Harryho spolupracovníky z osloské policie – potkají Gunnara Hagena i Beátu Lønnovou, ale také Dřeváka či Ráchel, ženu Harryho srdce. Budou se pohybovat po osloských ulicích, skočí ke Schrøderům, kde se nachází Harryho hlavní kancelář. A k tomu uslyší Nirvanu a další oblíbené kapely.

Přízrak s sebou nese však i pokus – Nesbø rozbíjí zažitou formu vyprávění o postavách a jejich činech.

Používá nové postupy – úvody pěti částí románu jsou vyprávěny krysou, která se zjeví ve feťákově noře. Působí to pravda trochu směšně.

Vedle toho během Harryho pátrání vypráví příběh i zavražděný. V dáli je slyšet kostelní zvon a stejně, jako vyprchává život z těla mrtvoly, pomalu doznívá i zvon. Tato paralela je bezpochyby zajímavá, Nesbø se snaží dodat textu vyšší rozměr, povýšit žánr detektivky na vyšší stupeň literatury.

Tomu odpovídá i popis prostředí feťáků a jejich doupat. Upozorňování na nešvar této doby, stejně jako na propojení policie, mocenských struktur Osla a ruské mafie vyznívá velmi krutě, naturalisticky. Po vzoru svých severských předchůdců si Nesbø bere za cíl poukázat na to, co trápí dnešní velkoměsta. Problémy feťáků nacházíme po celém světě, a pokud je stále možné, aby si obstarali drogy, není tento problém zdaleka vyřešen.

Přesto však rozuzlení devátého dílu příběhů Harryho Holea nejsou drogy, ale láska a nenávist, dva city, které stojí proti sobě tak dlouho, jako existuje svět. A detektivovi, který tentokrát do sebe nelije jednoho panáka za druhým, v podstatě fandí Přízrak. Tajemný muž, který se zjevuje, je všude a přitom nikde. Zůstává otázkou, kdo to doopravdy je. Tajemný Dubajec, který přinesl do Osla novou drogu? Nebo démon, jenž žije v hlavě? Vraha? Oběti? Harryho? Vzhůru do Osla!

Přízrak

Jo Nesbo  ·  Vydavatelství: Kniha Zlín, 2014

Série: Harry Hole CZ (díl 9 z vydaných 10)

Harry Hole se po třech letech strávených v Hong Kongu vrací domů do Norska, nejde ovšem o žádnou zdvořilostní návštěvu. Po příletu okamžitě míří na policejní ředitelství, kde žádá svého někdejšího nadřízeného, aby se mohl ujmout vyšetřování již takřka uzavřeného a objasněného případu vraždy na drogové scéně. V Oslu se díky spolupráci nového sociálního úřadu a nového šéfa policejní složky pro potírání organizovaného zločinu snížil počet drogových gangů a značně klesl též prodej heroinu. V ulicích se však objevila nová droga jménem fiolin, opiát mnohonásobně silnější než heroin, jež vede méně často k předávkování, ale zato vyvolává mnohem silnější závislost. Harrymu je umožněno setkat se s domnělým vrahem. Jde o osmnáctiletého chlapce, jehož Harry dlouho neviděl, avšak který mu byl kdysi velice blízký. Jejich setkání není jediným překvapením, jež Harryho při vyšetřování čeká. Zpočátku vražda typická pro drogové prostředí se rozroste do rozměrů, o jakých se Harrymuani nesnilo. Sám se okamžitě ocitá ve značném nebezpečí, neboť se kvůli svým aktivitám stává velmi nepohodlnou osobou. Většina stop přitom ukazuje jediným směrem. Směrem vzhůru. A také vyšetřování vede k jedinému, nadmíru překvapivému vyústění.

KOUPIT KNIHU