RECENZE: Marco

6.05. 2016

Deset týdnů uteklo jako voda a soutěž Chceme vaše recenze! je u konce 🙂 Moc děkujeme všem, kdo se zapojili a pomohli tak všem knihomolům a knihomolkám vybrat svou příští knižní srdcovku! V posledním kole na blog z vítězů vybíráme Katčinu recenzi na jednu z nejlepších severských detektivek – Marco z pera Jussi Adler-Olsena. Autor v této knize “z obyčejné detektivky vytváří nejen napínavé, ale i zábavné čtení.” Naláká vás? 🙂

olsen

Pátý případ oblíbeného oddělení nevyrešených případů Q dánské policie a další odhalování minulostí tří jeho zaměstnanců: Carla Morcka, Asada a Rose od politologa a spisovatele Jussiho Adlera Olsena. Stejně jako ve všech jeho knihách, i zde se Olsen zabývá aktuálními politickými motivy v Dánsku. Kritizuje finanční podvody v politice a ilegální přistěhovalectví.

Kniha je rozdělena do tří dějových rovin. V první rovině se seznamujeme s patnáctiletým Marcem, který žije ilegálně v Dánsku společně s rodinným klanem, který se živí žebráním a krádežemi. Marco je velice inteligentní, nejraději by se vzdělával, měl rodinu a žil spořádaně jako většina společnosti. Rozhodne se utéct, což není vůbec jednoduché, zvláště, když při útěku odhalí rodinné tajemství a na jeho hlavu je vypsána tučná odměna.

Ve druhé dějové rovině nás autor přivádí na ministerstvo, kde vládne korupce skrze zneužívání pomoci africkým kmenům ve prospěch jiných než potřebných.

A konečně ve třetí dějové rovině se pro příznivce oddělení Q odhalují další Asadova tajemství z minulosti a nejen to. Tato část v sobě nese spoustu humorných pasáží a tím z obyčejné detektivky vytváří nejen napínavé, ale i zábavné čtení.

Kniha je mírně nereálná. Patnáctiletý chlapec těžko unikne několikero útokům od profesionálních vrahů bez škrábnutí. Ovšem zcela uskutečnitelné příběhy dnes už težko najdeme a ke knihám patří. Škodou je, že oddělení Q se v knize dostalo spíše na druhou kolej po Marcovi. Veškerá dramatičnost pokrývá především pasáže o Marcově útěku, což jde na úkor vyšetřování detektivního týmu, který tak dostal jen poměrně malý prostor pro zajímavou a napínavou práci v terénu a spíše zůstal skryt v kanceláři.
Autor skvěle popisuje krádeže, vloupání a myšlenkové pochody zlodějů. Příběhy se vzájemně prolínají a někdy se odehrávají ve stejný čas jen z jiného pohledu, což může být matoucí, ale netrvá dlouho, než se začnete znovu orientovat. Jednotlivé pasáže mají příjemnou délku a děj se nudně nevleče, i když zabírá přes pět set stran. Marcův život může připomínat příběh Oliwera Twista, hlavně pak Fagina a jeho bandu zlodějíčků. Určitou podobnost Marca lze najít i v druhém případu oddělení Q, Zabijácích, s žebračkou Kimmie.

Knihu bych doporučila všem, kteří mají rádi detektivky, chtějí se pobavit i u vážnějších témat, ale i těm kteří jsou severskou detektivkou netknutí a chtěli by ji poznat. Můžete ji číst ve všech ročních obdobích, náladách a na všech místech. Snad jen až budete samy v tmavém lese, tehdy vám ji nedoporučuji.

Autorkou recenze je Kateřina Kovařková.