blog

30 tipů pro psaní beletrie

16.04. 2012

Hledáte zaručený návod, jak napsat úspěšnou knihu? Opravdu si myslíte, že existuje? Není lepší podívat se na zajímavé tipy od zavedených spisovatelů a učitelů tvůrčího psaní, a pak si vše sám(a) přebrat, uspořádat a vyzkoušet na vlastním psacím stroji? Tady je 30 zajímavých tipů z nejznámějších světových blogů o tvůrčím psaní.

  1. Oslovování postav v dialogu jejich vlastními jmény nikdy nezní zajímavě. – Storyfix
  2. Neexistuje perfektní čas pro psaní, takže na něj zbytečně nečekejte. –Daily Writing Tips
  3. Pečlivě vybírejte, co se stane součástí vašeho příběhu. Vězte, že tam skutečně nepotřebujete dostat vše. – Beyond the Margins
  4. Ve sprše používejte voděodolné pouzdro, abyste si mohli dělat poznámky. – Writer Unboxed
  5. Abyste napsali lepší knihu, začněte u krátkého souhrnu děje. – Writer Unboxed
  6. Větší rozhodně neznamená lepší. A platí to hlavně u přídavných jmen, počtu postav a pompéznosti děje. – Writer Unboxed
  7. Spisovatelský blok může ukazovat na to, že se snažíte napsat něco, na co ještě nejste připraveni. – Gotham Writers’ Workshop
  8. Přirovnání jsou v beletrii nadužívaná a mohou být tudíž nudná. –Beyond the Margins
  9. Váš první román by neměl být na oko převlečenou monografií. – Anne R. Allen
  10. Zkoušejte využívat všech pěti lidských smyslů, když pracujete na popisech. – Jody Hedlund
  11. Prosím vás, už nepopisujte ticho jako „ohlušující“. – Glass Cases
  12. Úvod má čtenáře maximálně navnadit na další četbu. – Behler Blog
  13. Pokud jde o popis vaší postavy, tak platí, že méně je více. – Plot to Punctuation
  14. V akčních scénách vám pomůže udržet dynamiku a napětí délka věty. – The Other Side of the Story
  15. V první verzi příběhu nemusíte vědět úplně všechno. Použijte značky typu „X“ pro místa, která potřebují časem doplnit. – Write to Done
  16. Občas je dialog zajímavější v momentě, kdy ukazujete, co se neřeklo. – Author Culture
  17. Dialog by měl odhalit emoce sám o sobě, ne pomocí berličky „řekla rozzlobeně“. – The Creative Penn
  18. Poznejte veškeré pozadí a minulost vaší postavy, i když do příběhu dostanete pouze 10 % z těchto informací. – Procrastinating Writers
  19. Vaše postavy nemohou být spokojené. Furt musí být něco špatně. – Anne R. Allen
  20. Pořiďte si malý zápisníček, kam si zapisujte veškeré zajímavosti a nápady, které potkáte na ulici, v práci či u doktora. Z 90 % totiž tento postřeh zapomenete a to by byla velká škoda. – RenéNEKUDA.cz
  21. Myšlenkové mapy vám pomohou ucelit si strukturu příběhu a přehledně zobrazit všechny vaše nápady, které se týkají právě rozepsané knihy. – The Creative Penn
  22. Když jste v koncích, vyzkoušejte nějaký náhodný generátor děje. – Archetype Writing
  23. Abyste se odblokovali a získali novou inspiraci, přestaňte na chvíli sebe sama vidět jako spisovatele. – Writer Unboxed
  24. Jestliže nemáte správnou náladu k napsání konkrétní scény, přeskočte ji a začněte psát nějakou jinou. – Mystery Writing is Murder
  25. Přílišný popis oblečení je většinou známkou amaterského psaní. – Plot to Punctuation
  26. Korekrury jsou nesmírně důležité. Chyby a překlepy mohou vést ke katastrofě. – Rachelle Gardner
  27. Na jménech vašich postav záleží. Vyvarujte se prosím stejně znějícím jménům. – Caro Clarke
  28. Pamatujte, že „pravidlo tří“ funguje (např. tři přání, tři zlaté vlasy). Zkuste ho použít pro zvyšování napětí děje. – The Other Side of the Story
  29. Abyste se naučili poslouchat svůj vnitřní autorský hlas, potřebujete napsat minimálně milion slov. – Advanced Fiction Writing
  30. Dobrý dialog jen zřídkakdy říká, co si postavy skutečně myslí. – Nathan Bransford
Článek byl původně zveřejněn v pozměněné verzi na www.renenekuda.cz.
Čtěte také  Autofikce. O co jde a proč nás tolik přitahuje?