blog

Knihy Sally Rooney: Čím začít a co vás bude možná dráždit

Psal se rok 2017, když v angličtině vyšel její první román. Ten druhý se na policích knihkupectví objevil dokonce o pouhý rok a čtvrt později – a dodnes se ho jen ve Velké Británii prodalo přes milion výtisků. Čím to je, že tvorba Sally Rooney promlouvá k tolika lidem najednou?

Krátce poté, co vyšel její debut Rozhovory s přáteli, se kolem Sally Rooney začaly objevovat nejrůznější nálepky. Literární kritika ji už několikrát označila za hlas mileniálské generace, někteří autorku zase připodobňují k Jane Austen.

Přestože jsou obě tato tvrzení odvážná, dalo by se s nimi v lecčem souhlasit. Sally Rooney ve svých knihách přesně vystihuje palčivé problémy mladších generací – úzkost ze světa kolem a jeho budoucnosti, krizi identity, neschopnost naplno vyjádřit své emoce a spoustu dalších. Stejně jako Jane Austen se pak i Sally Rooney zabývá sociální třídou a tím, jakou roli hraje v navazování přátelských i milostných vztahů. Téměř vždy jsou společenské rozdíly mezi hrdinami a hrdinkami na obtíž, přímo i nepřímo stojí za nepochopením, které vůči sobě aktéři mají, a bývají jádrem mnoha konfliktů.

Connell a Marianne

Má cesta k Sally Rooney začala jejím druhým románem Normální lidi a tenhle přístup bych možná doporučil komukoliv dalšímu, kdo chce se čtením Sally Rooney začít. Právě druhý autorčin román mi totiž ze všech jejích knih připadá nejpřístupnější.

Connell a Marianne zastávají na střední škole odlišné role. Zatímco on patří k těm nejpopulárnějším žákům, ona se často ocitá na okraji zájmu. To se ale postupně mění v závislosti na prostředí, v němž se obě postavy nacházejí. Jakmile oba nastoupí na vysokou školu, Marianne se začne dostávat větší pozornosti ostatních a je to tentokrát Connell, kdo se ve společenských kruzích přestává orientovat.

Román je nejzajímavější právě chvílích, kdy Connell a Marianne narážejí na své rozdíly způsobené třídou a penězi. Connellovi je trapné přiznat Marianne, že si jisté věci nemůže dovolit, a Marianne zase není schopná svá privilegia dostatečně nahlédnout. Příběh tak před námi rozvíjí milostný příběh, v němž se vztah obou hrdinů střídavě rozpadá a znovu utváří, rány v Connellovi a Marianne jsou ovšem s každým dalším neporozuměním hlubší.

Čtěte také  5 knih, díky kterým letos zvládnete svá předsevzetí

Frances

Díla Sally Rooney většinou čtenářstvo rozdělují. Někteří autorčinu poetiku milují, jiným zase připadá banální a jednotvárná. Nejhlasitěji se ale čtenářstvo překvapivě vymezuje ještě kvůli něčemu dalšímu: postavám.

Ty se mnohým zdají nevěrohodné, dětinské, elitářské, naivní, hloupé nebo přecitlivělé. Jsou ale čtenáři a čtenářky, kteří je brání a rozumějí jim, mezi něž také patřím. Chápu ovšem, že zvláštní pasivita, která je pro postavy Sally Rooney typická, může ostatní dráždit.

Nejočividnější je zřejmě u Frances, protagonistky Rozhovorů s přáteli. Ta je natolik uzavřená, že svou bolest nesdílí ani ve chvílích těch největších krizí. Když se po rozchodu s Nickem, ženatým mužem, s nímž se dlouhodobě vídá, octne v nemocnici se silnými křečemi a děložním krvácením, rozhodne se vše zatajit. Stydí se? Bojí se? A pokud ano, čeho? To před čtenářem či čtenářkou zůstává nevysvětlené.

A skutečně je náročné takové rozhodnutí sledovat – ani později, když Frances z nemocnice odchází s tím, že trpí endometriózou, bolestivým a dlouho přehlíženým onemocněním, se o svém zdravotním stavu nikomu nezmíní. Pro mě jsou ale přesně tyhle pasáže důvodem, proč si prvního románu Sally Rooney tolik vážím. Nejenže se zde dotýká tabuizovaného tématu, ale taky umí čtivě zobrazit komplikovanou psychiku člověka, který neustále zápasí s okolím i sebou samotným.

Alice, Felix, Eileen a Simon

Zatím poslední autorčin román Kdepak jsi, krásný světe kombinuje vše, na co jsme u Sally Rooney zvyklí. Přiznám se ale, že pro mě je zatím tím nejméně zajímavým. Možná za to můžou esejistické pasáže, během nichž si postavy vyměňují zdlouhavé e-maily o filozofii a umění, možná bych potřeboval trochu výraznější odklon od všeho, co autorka už jednou, dvakrát zpracovala.

Přesto by vás příběh o čtveřici kamarádů – Alice, intelektuálce a spisovatelce, která se po psychickém zhroucení přestěhovala na venkov; Felixe, pracovníka skladu, který se s Alice seznamuje; Eileen, Aliceiny kamarádky, která se neustále vrací ke své lásce z dětství, Simonovi – mohl zaujmout. Tvorba Sally Rooney je totiž natolik svébytná, že pokud se zamilujete do prvních dvou románů, pravděpodobně budete chtít víc.

Čtěte také  Červnové novinky: Čtivost, mysteriózno a prezidentka

TIP: Nejnovější román Sally Rooney zvaný Intermezzo právě vyšel v angličtině. Už ho máte?

Jakub Stanjura

Jakub je copywriter a spisovatel. Čte i píše, kdy může, a když zrovna nemůže, těší se, až zase bude moct. Nejraději má anglicky psanou beletrii a cokoliv od Margaret Atwood. Napsal psychologický román Srpny, ve kterém se věnuje úzkostem a manipulaci ve vztazích.

Příspěvky autora