blog

4 knihy o brandingu, které musíte znát

12.01. 2015

Stovky lidí se mě ptají na moji konkurenci, koho že bych jim doporučil. A ty samé a dost možná i další stovky se mě ptají, co mají číst, aby lépe rozvíjeli svoji značku. Těm prvním stovkám pomoct neumím, značkám pomáhám natolik po svém, že při vešekeré úctě konkurenci doporučit neumím. S těmi knihami je to naštěstí snazší.

Nemám pro vás stovky tipů, vlastně jen pár. Ne, že by knih na trhu nebylo dost, ale jen tak nějaká mě nezaujme. A abych s láskou mohl něco k četbě doporučit, musím volit opravdu rozvážně. S o to větší radostí do své mikro-sbírky doporučení vítám nový kousek, který hezky doplňuje stávající partičku mých oblíbenců. Ale hezky popořádku. Jo, a málem bych zapomněl — jak už jsem psal dříve, knižky nedělím na dobré a špatné. Ale pro mě užitečně a neužitečné. A ona spokojenost se odvíjí od vašeho očekávání.

čím tedy berete tu či onu knihu do rukou?

David OgilvyO reklamě
Davida (dej mu Pán Bůh klidné nebe) považuju za otce brandingu. Přesvědčuje mě znovu a znovu, že sám termín branding je jen post-moderní snaha o nový název pro staré věci. Tak, jako potkávání lidí dnes označujeme networking nebo chlubení se jako sharing. Reklama, marketing nebo branding? Je to fuk, ale desítky let je to pořád stejná písnička — čím víc jste si vědomi toho, co chcete, tím lépe můžete volit, co dělat. A co nedělat. Davidova bible je stará víc jak 30 (vidíte, když ji vydal, já byl poslušný prvňák komunizmu, kde marketing značky byli jen science fiction) a přesto, ji mám pro svoji práci raději než skoro vše z moderní tvorby. Jeho myšlenky o dobrém textu, správné reklamě či efektivním sloganu vám otevřou oči i po 30 letech. Nebudete litovat. A ještě pochopíte řadu souvislostí s marketingové minulosti, které dodnes ovlivňují celý svět značek. Tedy, šťastnou cestu do minulosti!

Čtěte také  Někde mezi literaturou a temnotou. Co je to dark academia?

Marty NeumeierThe Brand Gap
Co je to značka? Logo? Martyho Brand Gap je prostě skvělý. Především pro všechny ty, kdo tápou na prahu vlastního brandbuildingu. Je i vaše značka motýlími křídli v žaludku vašich spotřebitelů? Ano, i tak Marty pomáhá pochopit značku. Její souvislosti, její roli, její důsledky. Značky jsou v mnohém jako lidi, tvrdím přes nesouhlas některých jiných už nějakou dobu. A Myrty mě v tom jen utvrzuje. Rozpor mezi tím, co si o své značce myslíme a tím, co si o značce myslí ti druzí je základní stavební kámen mé práce. A Martyho Gap, tedy mezera. Začtěte se do této fantasticky napsané a vůbec vyhotovené knížky a detekujte i svůj značková Gap. A nejen to, začněte pracovat na umenšování oné mezery, Marty vám bude skvělým společníkem. Dostanete řadu praktických tipů a nových úhlů pohledu na vaše zaprášená paradigmata. Až se vám z toho možná hlava zatočí. A o to přeci jde, ne?

Margaret Mark + Carol S. PearsonHrdina nebo psanec
Asi nejpraktičtější můj tip pro dnešek — průvodce světem tak populárních značkových archetypů. Když švýcarský psychiatr Carl Gustav Jung (1875-1961) jako první archetypy popsal, těžko mohl tušit, kolik marketingových lidí bude inspirovat o století inspirovat. Jeho myšlenky o nevědomých strukturách ve společnosti, o sdílených příbězích v nevědomí byly základem 12 klíčových archetypů dam Mark a Pearson. Tato knížka je dobře připravená značková kuchařka. Najdete v ní nejen přehledný vhled do báječného archetypálního světa značek, ale řadu praktických tipů, jak s tou svojí pracovat, jak nahlížet na konkurenci či jak chystat své marketingové aktivity. Leč pozor, jakožto tip nejpraktičtěšjí je ruku v ruce nejnebezpečnější. Jako se vším v životě. Dostáváte do rukou nabroušné dláto, měli byste být už zručný řezbář! Jinými slovy, čím lépe budete mít svoji značku zvědomělou, tím lépe vám Hrdina nebo psanec poslouží. Hodně štěstí!

Čtěte také  Barva nachu: Dopřejte si silný a dojemný příběh

 

Austin Kleon: Ukaž, co děláš
Tak, a jsme u mého nováčka, ano a pojďme si zaveršovat — u mého miláčka. Na první pohled je Austin vzdálený branduildingu, a velkým korporátů by tato výtka i prošla, leč řadě menších značek a osobních především je Austin z mého pohledu požehnáním. Jeho Kraď jako umělec mě poněkud minula, respektive mi neuměla pomoct 100% se kryla s mojí prací neuměla mě nikam dál posunout. Ukaž, co děláš je ale jiná písnička. Pardon – knížečka. Nespočítám, kolik lidi se na mě obrací s dobrým nápadem a otázkou jak začít. Spojuje je jedno — mrzká struktura jejich snažení, jak nápad vykopnout do světa. A tak oslovují poradce, aby jim poradil. A co jim říkám? Vraťte se ke mě za rok, pokud vaše značka přežije, začít musíte sami! A Austin mi do toho vnáší právě skvělou strukturu, praktické postupy, skvělé tipy. Četl jsem ji v Kanadě, když jsem letos na jaře v Toronto zakončoval svoje přednáškové mindless tour. Seděl jsem u Ontaria, bylo krásně a já jsem byl nadšený, že mám konečně skvělého pomocníka v boji za povzbuzování skvělých nápadů a skvělých lidí. Myslím, že bychom si s Austinem rozuměli. A kdo ví, třeba to jednou zjistím ,-)

Dočteno? Užili jste si to? Pak si jsem jistý, že si to užijí i vaše značky. NAKRMTE JE!