blog

KNIHY, KTERÉ MUSÍTE ZNÁT: Když budujete svou osobní značku

Taky chcete budovat značku? Nedejbůh tu svoji? Čtěte dál! Slyšeli jste o tom v poslední době spoustu? Zdá se vám, že vlastní značka je prima nezbytná věc? Hledáte tištěného průvodce, který vás nástrahami této značkové bažiny provede spolehlivě na druhou stranu? Dál nečtěte. A nebo jo, zkuste to, ale víc než na odpovědi se připravte na další otázky. A to i po přečtení knih, které vám s láskou doporučím.

Na začátek si ale přeci jen dovolím malou lekci, která vám usnadní volbu a četbu doporučené literatury. Tak. Zkuste zapomenout na budování značky. Značka není dům. Nejde ji postavit. Nejde ji začít. Dokončit. Značka se zrodí ve vaší hlavě první myšlenkou na váš business. Ani nevíte, kdy a jak se narodila. A žít bude po celou dobu vašeho businessu. Místo nad budováním značky přemýšlejte nad uvědoměním si značky, strukturováním značky či vývojem značky. Slovíčkaření? Možná. Ale pomůže vám. Slibuju.

Nu, a to jsme už krůček od pointy tohoto textu — začtěte se pro začátek do pár kousků psychologie. A teprve poté si kupte ty osvědčené šlágry zaoceánských autorů. Víte, oni mají veskrze pravdu. Ale s načtenou psychologií se vám ta pravda bude mnohem lépe hledat a především následně přenášet do vaší business reality. Ne nadarmo mě učili na škole, že máme číst tak primárni zdroje, jak to jen jde.

Zkuste si tedy počíst v mých čtyřech mušketýrech. Miluju je. Budete taky, uvidíte. Nakonec možná víc pro sebe než svoji značku. Ale v tom je to celé kouzlo — kde je ta zpropadená hranice?!

 

Max Wertheimer (1880—1943) – určitě znáte otřepané 1+1=3, říkáme tomu moderně synergie, že? Představte si ale, že to byl Maxův spolupracovník Wolfgang Köhler, kdo už tehdy řekl, že celek je víc než součet jeho částí. Vítejte v gestaltu. Zadejte si gestalt do wikipedie a hrajte si. Ale až přečtete ten spis, viz níže! Snad vám to všechno pomůže uvědomit si jeden z klíčových principů lidského vnímání. A přeneste tuto vědomost do businessu. Do webdesignu. Do svých tiskovin. Ale také do svého obchodního modelu. Řízení lidských zdrojů. Komunikaci se zákazníky. Ano, tady všude. A tady všude je brand. Tady všude celkový tvar bude pro vaše okolí podstatnější, než součet vašich částí. Narážím třeba na nutně potřebujeme vymyslet nové vizitky. Je vám to povědomé? Pátrejte nebo si pořiďte tuto knihu a začtěte se do úvodu do psychologie. Nebudete litovat.

Čtěte také  Pohodová produktivita: Kniha, která vám produktivitu nastartuje „bezbolestně“

 

Carl Gustav Jung (1875—1961) – slyšeli jste o archetypech? Věříte, že vám pomůžou nastavit ten správný azimut vašeho businessu? Lámete si hlavu nad tím, jestli jste Hrdina nebo psanec? Tak jen pozor, ať z vás a z vaší značky není pro ostatní nakonec šašek. Carol S. Pearson je skvělá, ale než se začtete do její práce, dopřejte si chvíli fenomenálního Junga. Ano, to on je otcem archetypů. A světe div se, po mudrcích a kouzelnících ani vidu ani slechu. Tolik lidí je posedlých těmi božími archetypy, tak málo jim skutečně rozumí. Tak schválně: jaké archetypy vydefinoval Carl Gustav? Vsadím se, že až si osvojíte toto, bude vám Carol mnohem užitečnější. Jo a věděli jste, že v dnešní době tolik populární introverty a extroverty jako první popsal právě Jung? Kupte si a studujte.

 

 

Abraham Maslow (1908—1970) – Abraham je jedním z předních představitelů humanistické psychologie. To vám asi nic moc neřekne. Jakkoli Maslowovu pyramidu tak nějak zná (skoro) každý. Zapomeňte na plochou zkratku, že abyste byli šťastní, nesmíte mít hlad. Začtěte se do práce skvělého Maslowa. Budete ho milovat. Tak jako on miloval lidi. Co je to self-actualization? A co je self-actualization vaší značky? Studujte. Osvojte si jeho hierarchy of needs a garantuju, že zase o fous lépe se vám bude nosit vaše značka. Obzvláště jeho pyramida vám může pomoct v hledání té kouzelné hranice já vs. moje značka. A ano, Maslow měl a má řadu fundovaných kritiků. Ale kdo je nemá, za nic nestojí. Čtěte a šplhejte i po své vlastní pyramidě.

 

 

Erik Erikson (1902—1994) – Erik položil základy moderní vývojové psychologii. Jeho 8 vývojových fází je více než užitečné si osvojit také do vašeho podnikání. Nevím, kolikrát už jsem odmítl spolupráci, když mě oslovil subjekt z první druhé fáze. Ale vyžadoval rady pro šestou sedmou. Ano, my lidé se učíme běhat dřív než se naučíme chodit. To je pořádku, to je právě logika Eriksonových vývojových krizí, jejichž překonávání nás posouvá do dalších fází. Ale když neumíte ještě chodit, těžko se učit jezdit na kole. Nebo řídit auto. A přesto tolik především začínajících podnikatelů má tendenci začít od dospělosti — nikoli se posunout o jednu fázi, ale pět přeskočit. Co říkám takovým poptávajícím? Nepotřebujete mě. Ještě ne. Jděte pracovat, probíjejte se, učte se z toho. Za půl roku, rok, pokud to přežijete, se potkejme. A pak začneme pracovat. Jo a když to vaše značka nepřežije? Nestála za to. Alespoň prolistujte tuto knihu a přemýšlejte, jestli po své firmě nechcete dělit se zbytkem, zatímco ona se teprv svědomitě učí psát.

Pamatujte: žádná kniha není špatná. Nebo dobrá. Je jen otázkou vašeho očekávání, jak vám ten či onen kousek nakonec dokáže pomoct.

Tak, hotovo? Máte? Příště můžeme pokračovat a podívat se na Freuda, sociální psychologii nebo třeba tolik populárního Frankla. Tak šťastnou ruku, pevný stisk a vytrvalost, mí značkoví rozvíječi!

Čtěte také  Šťastně až na věky: Autentická sonda do vztahových modelů 21. století

 

 

Autor je specialista na budování osobní značky.