blog

Jak vznikají knižní trendy na sociálních sítích?

Často panuje představa, že si pro své knihy vybírají autoři a autorky „módní témata“ spjatá s aktuálními literárními trendy. A i když je to samozřejmě možné, podobné vnímání zjednodušuje, jak knižní svět funguje. Trendy totiž mohou vznikat až poté, co je dopsáno, a autorstvu u toho vůbec nemusí být.

V prodejích knih hrají zásadní roli sociální sítě, na zahraničním literárním trhu především. Obrovskou sílu má například část TikToku, které se přezdívá BookTok. Dokáže totiž skokově zvýšit i prodeje knih vydaných před 30 lety, jako se to stalo u prvního románu Donny Tartt, který vyšel v roce 1992 a znovu získal na popularitě.

Síla algoritmu

BookTok dnes zvládne udělat nevídané bestsellery i z novinek. Autorka Colleen Hoover má na TikToku tisíce fanoušků a ve světě zatím prodala 20 milionů výtisků svých knih. Podobný úspěch zažívá také Sarah J. Maas, autorka takzvaného romantasy, které kombinuje romantické prvky s těmi magickými. Její trilogie Skleněný trůn se prodalo kolem 5 milionů výtisků.

Vliv BookToku je dokonce takový, že se trendy, které na něm vzniknou, přelévají na jiné sociální sítě  jako Instagram i mimo ně. V knihkupectvích tak vznikají police s názvem „Doporučuje BookTok“ a na obálky knihy se lepí hesla typu „Senzace BookToku“.

Síla popkultury

BookTok tak etabloval termíny, jako je dark academia, estetika tajemných intelektuálů, nebo sad girl lit, příběhy ženských vypravěček s psychickými problémy, případně jejich variace zvané hot girl lit či cool girl lit. Kdo na nějaký z těchto trendů už narazil, dokázal by určitě vyjmenovat díla, která se ve videích objevují nejčastěji, stejně jako přiřadit obálky k jednotlivým autorům a autorkám.

Názor na potřebu třídit příběhy do podobných kategorií si můžeme udělat každý svůj. Z diskuze o tom, kdo trendy tvoří, ale nesmíme vynechat samotné nakladatele. Než vyšla nová povídková sbírka She’s Always Hungryautorky Elizy Clark oběhla sociální sítě fotka recenzního výtisku s výrazně zelenou barvou, která nápadně připomínala nejnovější desku brat zpěvačky Charli XCX.

Náhoda? To už se asi nikdy nedozvíme. Protože se ale hudební album stalo během léta jakýmsi popkulturním symbolem neposlušnosti, nakladatelství této podobnosti využilo a v rámci propagace s personou drzé, ale přesto křehké ženy, o níž deska brat vypovídá, přiznaně pracovalo. Ve videích věnovaných povídkové sbírce, v nichž je takových postav hned několik, nakonec zazněly i zpěvaččiny nejnovější hity.

Čtěte také  Proč byste si i vy měli pořídit svůj Deník vděčnosti

Síla stylizace

V roce 2022 přišly The New York Times se zajímavým zjištěním. Celebrity si patrně najímají speciální odborníky, takzvané knižní stylisty, a ti jim na premiéry filmů, setkání s fanoušky či novináři a jiné události vybírají knihy, které by mohly stvrdit jejich sečtělost.

Oficiálně existenci pozice knižního stylisty či stylistky zatím nikdo nepřiznal, jsou ale lidé, kteří se v showbyznyse živí něčím podobným – mají na starosti kurátorování domácích knihoven známých osobností, a tím pádem i budování jejich knižní image. „Klienti nám říkají: Chci, aby si lidé mysleli, že mám takový nebo takový vkus,“ prohlásila Jenna Hipp, která se svým manželem Joshem Spencerem sestavuje knihovny, jejichž cena se pohybuje od 500 až po 200 000 dolarů.

Vyčíslit, jak moc dokáže taková nepřímá propagace posílit tržby konkrétního autorstva, se nám asi nepodaří. Jako příklad, že slavné jméno může fungovat jako záruka kvality, a tedy i původce nových trendů, nám ale může posloužit třeba Reese Witherspoon a její bookclub. Pokud se do něj tvorba nějaké autorky dostane (Reese Witherspoon se zaměřuje na tvorbu žen), je to v podstatě výhra. Žádné z vybraných knih se ještě nikdy neprodalo méně než 10 000 kusů.

Neviditelné ruce

Jak v jedné ze svých videoesejí uvádí youtuberka According to Alina, když se internetem začala šířit posedlost módním stylem takzvané mob wife, ženy oblečené do kožešin a zvířecích vzorů, jedním z prvních účtů, který s ním začal pracovat byznysově, byl Amazon Publishing. Nakladatelství okamžitě vycítilo potenciál.

Svědčí to ovšem o tom, že literární trendy vznikají záhadně. Ruce, které je tvarují, mohou být lidské i korporátní, viditelné více i méně, někdy dokonce vůbec. A o úspěchu své knihy tak nerozhoduje jenom ten, kdo ji napsal, ale i skutečnosti, které se ovlivnit nedají.

Čtěte také  Bookerova cena i po více než 50 letech mění kariéry spisovatelů a spisovatelek. Jak?

Jakub Stanjura

Jakub je copywriter a spisovatel. Čte i píše, kdy může, a když zrovna nemůže, těší se, až zase bude moct. Nejraději má anglicky psanou beletrii a cokoliv od Margaret Atwood. Napsal psychologický román Srpny, ve kterém se věnuje úzkostem a manipulaci ve vztazích.

Příspěvky autora